Volvo Cars ser potential att på sikt förbättra bruttomarginalen med 8-10 procentenheter

Publicerad

Biltillverkaren Volvo Cars höll på torsdagen kapitalmarknadsdag i Göteborg. Presentationerna bjöd inte på så många nyheter, då bolaget hade publicerat inte mindre än fem olika pressmeddelanden inför arrangemanget.

För att sammanfatta de viktigaste beskeden siktar bolaget nu på att uppnå en rörelsemarginal, ebit på 7-8 procent för helåret 2026. Detta ebit-mål gäller för kärnverksamheten, exklusive joint ventures och intressebolag. Volvo Cars tidigare mål var en ebit-marginal på över 8 procent 2026.

Volvo Cars siktar framöver på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar. De återstående 0 till 10 procenten kommer att göra det möjligt att sälja ett begränsat antal mildhybridmodeller. Detta ersätter bolagets tidigare ambition om att modellprogrammet ska vara helt eldrivet 2030.

I stället för att sikta på ett absolut intäktsmål är Volvo Cars ambition nu att fortsätta växa snabbare än premiumbilsmarknaden fram till 2026, precis som man gjort de senaste åren.

Volvo Cars befinner på sig på toppen av investeringskurvan under 2024 och 2025, vilken kommer att sjunka 2026, säger finanschefen Johan Ekdahl. Det innebär att det fria kassaflödet väntas vara neutralt under 2024 och 2025 för att därefter uppnå ett starkt fritt kassaflöde 2026 och därefter.

Volvo Cars ger ingen guidning efter 2026, men finanschefen flaggar för att rörelsemarginalen, ebit, kan hamna högre än 8 procent efter 2026.

Vd Jim Rowan framhöll att det inte är någon marknadstillväxt på premium-BEV, batteridrivna elbilar, för närvarande, vilket innebär att bolaget måste fotsätta ta marknadsandelar. Ambitionen är att bolaget ska fortsätta växa snabbare än premiumbilmarknaden fram till 2026.

Volvo Cars ökade försäljningen globalt med 3 procent i augusti jämfört med samma månad i fjol. Ackumulerat för årets åtta första månader ökade försäljningen med 11 procent.

Volvo Cars börjar nu tillverka den nya elbilen EX90 i USA och Europa. De första kunderna kommer att få sina bilar innan utgången av september. Bolaget har stora förhoppningar på bilen, som är nästan två år försenad.

Den mindre EX30 har varit en lyckad lansering och har sålt starkt. Bilen kommer vara tillgänglig i 60 länder vid årsskiftet.

Volvo Cars har ett brett produktprogram, med fem helelektriska och sju hybridmodeller. Det finns fem framtida elbilar under utveckling, varav två är namngivna. Närmast kommer ES90 som väntas börja säljas global i mars 2025. Därefter följer EX60 som är den första modellen baserad på SPA3-plattformen.

Bolaget ser potential att på sikt förbättra bruttomarginalen för BEV, batteridrivna elbilar, med 8-10 procentenheter för bilar som tillverkas på den nya SPA3-plattformen.

Ambitionen är att bolaget ska ha åtta bilmodeller på marknaden med en livslängd på åtta år, där en uppdatering sker i mitten av livslängden, samt mjukvaruuppdateringar fyra gånger om året.

Nytillverkade bilar är idag högteknologiska uppkopplade fordon. Volvo Cars har samarbetat med Nvidia i nästan ett decennium. Bolaget är även partners med Google, Luminar och Qualcomm.

Volvo Cars är ett globalt bolag. Försäljningen fördelar sig på Europa 46 procent, Kina 22 procent, USA 17 procent och övriga världen resterande 14 procent.

Volvo Cars noterades på Stockholmsbörsen i oktober 2021. Bolaget har ännu inte lämnat någon kontantutdelning. Däremot delades aktier i elbilstillverkaren Polestar ut till aktieägarna i våras.
Bolaget kommer återkomma om eventuell utdelning till aktieägarna efter 2026.

Volvo Cars aktie handlas i dag kring 27 kronor, vilket motsvarar ungefär hälften av teckningskursen på 53 kronor från 2021. Flera andra europeiska biltillverkare har också haft en svag kursutveckling de senaste åren.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Annons