Inwidos vd om konsumentmarknaden; ’mycket psykologi’

Publicerad

Dörr- och fönstertillverkaren Inwido har under tisdagen släppt sin delårsrapport för det första kvartalet.

Under den efterföljande rapportkonferensen har en av frågorna berört konsumentmarknaden och ledningens förväntningar kring den för andra halvåret.

Nyligen tillträdde vd Frederik Meuller sade att det fortfarande finns mycket osäkerhet där ute.

”Det handlar mycket om psykologi, tror jag. Det verkar som om kapitalet och den övergripande ambitionen finns där, men många av beslutsfattarna står vid sidan av och vågar inte riktigt trycka på knappen ännu”, sade Meuller.

En annan aspekt är räntan. Den är exempelvis lägre i Danmark och detta syns i form av en ökad efterfrågan jämfört med Sverige och Finland, påpekade Meuller.

Finanschefen Peter Welin tillade att man hoppas på att kunna nå en turnaround eller botten under andra kvartalet/början av andra halvåret 2024.

”Jag tror att Sverige kommer att vara först ut. Det kommer att ta lite längre tid när det gäller det finansiella och även när det gäller Norge. Och sedan den brittiska marknaden där konsumentmarknaden är fortfarande utmanande”, sade Welin.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Annons