Fidelity Sustainable Consumer Brands Fund minskade 0,4 procent i augusti – Amazon.com och Alphabet tyngde

Publicerad

Fonden Fidelity Sustainable Consumer Brands Fund A-Euro minskade 0,4 procent i augusti, vilket var sämre än fondens jämförelseindex som steg 0,2 procent. Sedan årsskiftet har fonden avkastat 8,8 procent och är därmed sämre än index som har ökat 15,7 procent. Det framgår av en månadsrapport från fondens förvaltare Aneta Wynimko.

Inledningsvis skriver förvaltaren att det var volatilt på marknaderna i början av augusti, till följd av en räntehöjning från den japanska centralbanken såväl som svag amerikansk makrodata som ökade oron för en recession. Marknaderna återhämtade sig därefter och globala aktier avslutade månaden med en marginell uppgång.

Överlag utvecklades defensiva bolag bättre än sina cykliska motsvarigheter, där fastigheter, hälsovård och dagligvaror presterade bäst. Energisektorn tyngdes av sjunkade oljepriser, samtidigt som värdeaktier överträffade tillväxtaktier. Stora och medelstora bolag utvecklades dessutom bättre än småbolagen.

Gällande fondens utveckling tyngde aktieurvalet inom dagligvaror och sällanköpsvaror, samtidigt som det inom hälsovård bidrog positivt. Bland enskilda aktier tyngde innehaven i Coty, Amazon.com och Alphabet avkastningen.

”Googles moderbolag Alphabet var fortsatt under press av investerarnas oro för avkastningen på investeringar i kapitalutgifter relaterade till AI-infrastruktur. Trots detta bidrar starka tillväxtutsikter för Youtube och den underskattade molnverksamheten till att bibehålla dominansen på området”, skriver förvaltaren.

Samtidigt bidrog Eli Lilly, Galderma Group och Starbucks positivt till utvecklingen.

”Eli Lilly var den största bidragsgivaren till avkastningen, då stark prissättning, låga kostnader och högre försäljning gav aktien en skjuts uppåt. Företaget skördar frukterna av sin ’first-mover’-fördel, exklusiva know-how och patentskydd inom GLP-1-läkemedel.”

Under månaden investerade fonden i en brittisk bostadsutvecklare och ett globalt sportklädesföretag, samtidigt som innehaven i H World och Snowflake såldes.

Fondens största innehav vid månadsskiftet var Apple, Microsoft och Amazon.com med exponeringar om 6,2, 6,1 respektive 5,9 procent.

Största sektorer var samtidigt sällanköpsvaror, informationsteknologi och hälsovård med vikter om 31,8, 25,2 respektive 12,2 procent.

Gällande den geografiska exponeringen var USA den största marknaden med 59,8 procent av allokerat kapital, följt av Frankrike och Schweiz med 12,5 respektive 5,7 procent av portföljen.

Fidelity Sustainable Consumer Brands Fund A-Euro, %augusti, 2024
Fond MM, förändring i procent-0,4
Index MM, förändring i procent0,2
Fond i år, förändring i procent8,8
Index i år, förändring i procent15,7

Alex Kennegård
Nyhetsbyrån Finwire

Läsaren av innehållet kan anta att Finwire har erhållit eller kommer att erhålla betalning för utförandet av finansiella företagstjänster från bolaget. Ersättningen är på förhand avtalad och är inte beroende av innehållet.

Annons