One.com storsatsar på att bli störst inom e-handel

Webbhosting-företaget One.com, som bland annat erbjuder domäner och webbhotell, satsar nu på att bli störst inom att erbjuda e-handel inom både stor och liten skala. I denna artikel berättar vi hur deras plan ser ut för att lyckas med det.

One.com vill erbjuda prisvärda e-butiker

One.com har som målsättning att både erbjuda bästa webbhosting och ett paket där man får både domännamn och en e-butik för ett lågt pris. Erbjudandet kallas för "Hemsida och webbshop – allt i ett", och det finns tillgängligt minst under sommaren 2024.

E-handeln är stor inom Sverige

E-handeln inom Sverige har påverkats av den rådande lågkonjunkturen men det finns butiker som går betydligt bättre än förväntat. Försäljningen av både kläder och skor har gått riktigt bra under början av 2024 rapporterar Svensk Handel.

Den allt mer positiva utvecklingen 2024 kommer sannolikt hålla i sig enligt Svensk Handel, men ett orosmoln för svenska e-handlare är att fler och fler väljer att handla sina produkter hos kinesiska butiker såsom Sheln och Temu.

Att e-handeln ökar är ett gott tecken för One.com som försöker få allt fler e-handelskunder både i Sverige och utomlands.

WordPress är en ideal plattform för e-handel

WordPress, som One.com har som primär sidbyggare som de erbjuder sina kunder, är den ideal lösning för e-handel. En stor anledning till det är för att det finns många bra teman och tillägg för WordPress som hjälper kunderna lyckas med sin e-handel, såsom tillägget WooCommerce.

Att kunna välja ett eget webbhotell och mjukvara, i detta fall WordPress, är positivt då man således kan få sin e-butik att se ut precis som man själv vill. Ett flertal färdiga teman för WordPress finns som passar för e-handlare, och behövs ytterligare anpassning kan man anlita en webbdesigner eller en webbyrå.

Allt fler handlar med mobilen

I princip alla e-handelskunder handlar med sin smarta mobil. Det innebär att ett krav finns för att dagens webbutiker ska laddas snabbt i mobiler och att de ska ha en responsiv design, det vill säga en design som ser bra ut på mindre enheter såsom surfplattor och mobiler. En viktig trend inom webbutveckling för både webbsidor och e-butiker är mobile first design där man lägger mest energi och möda på att få mobilversionen av webbsidan att se bra ut.

Krav på säkra betalmetoder finns

Svenska konsumenter har krav på att alla viktiga betalmetoder ska finnas när de handlar på nätet, och en populär kassa-sida är Klarna Checkout som fungerar bra på WordPress, det vill säga den plattform som One.com erbjuder. Övriga populära betalmetoder är bland annat Trustly, Swish och PayPal. Värt att notera är också att Swish accepteras som betalmetod hos Klarna Checkout.

One.com satsar även på content marketing

Content marketing, det vill säga givande text- och bildinnehåll i till exempel bloggformat, är ett prispressat sätt att synas på internet. Tack vare att One.com satsat på content marketing har de fått ökad synlighet på internet för många viktiga sökningar inom e-handel utan att behöva betala för annonser hos exempelvis Facebook eller Google.

Fler åtgärder för att få fler kunder är att de beskriver hur nuvarande kunder gjort för att lyckas, såsom en cykelförsäljare som främst konverterar vanliga cyklar till elcyklar.