Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2024

Stockholm den 28 augusti 2024

April-juni 2024

• Hyresintäkter 353,0 mkr (305,1)
  • Driftnetto 273,2 mkr (233,3)
  • Resultat efter skatt 278,8 mkr (127,1)
  • Direktavkastning rullande 12 månader 6,12% (5,46)
  • Soliditet 36,1% (44,1) per 30 juni 2024

Januari-juni 2024

• Hyresintäkter 674,3 mkr (601,5)
  • Driftnetto 496,2 mkr (444,2)
  • Resultat efter skatt 439,6 mkr (189,8)
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 17 639,9 mkr (15 776,0) per 30 juni 2024

Under det andra kvartalet 2024 fortsatte Svenska Handelsfastigheter sin tillväxtresa, trots de utmaningar som råder i omvärlden.

”Vi har sett en stark utveckling i vår verksamhet med en ökning i hyresintäkterna med 15,7 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Driftnettot har stigit till 273,2 miljoner kronor, en ökning som till stor del är en följd av strategiska förvärv och indexuppräkningar av hyreskontrakt. Vårt förvaltningsresultat har också visat en positiv trend medan resultatet efter skatt för kvartalet landade på 278,8 miljoner kronor, vilket är mer än dubbelt så mycket som samma kvartal förra året”, säger Thomas Holm, VD för Svenska Handelsfastigheter.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som LSTH Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande klockan 12:00 CEST den 28:e augusti 2024.

Om Svenska Handelsfastigheter

Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Bolagets största ägare är Fjärde AP-fonden och Kåpan Pensioner. Läs mer på www.handelsfastigheter.se