Global brist på single malt ger uppsving för svenska whiskyfonden

The Single Malt FundThe Single Malt Fund
"Vi är ju en komplex produkt som skär mitt emellan en traditionell AIF och en retailverksamhet. Detta gränsland som vi befinner oss i har visat sig svårt att förklara för traditionella förvaltare och rådgivare. När vi har varit begränsade att resa och besöka så har det påverkat våra möjligheter att attrahera kapital", säger Christian Svantesson.
Publicerad
Uppdaterad

Coronapandemin satte käppar i hjulet för The Single Malt Fund, men bristen på gammal single malt ger medvind för whiskyfonden, som nu ska ta in mer pengar.

Anders Frick

The Single Malt Fund började som en alternativ investeringsform för privatsparare som vill investera i den snabbväxande whiskymarknaden. Mindre än ett år efter lanseringen slog dock coronapandemin till, vilket fick stora konsekvenser.

– Framförallt har den reguljära whiskyindustrin drabbats genom att intäkterna från on trade, alltså hotell, restauranger och barer, kraftigt minskade under pandemin. Lägg därtill en närmast obefintlig tax-free och reseförsäljning, säger Christian Svantesson, vd och grundare, till Realtid.

Whiskyindustrin har dock tagit det mesta med ro, då den underliggande globala efterfrågan är fortsatt är stark, särskilt för segmentet single malt.

Annons

– Dessutom har industrin brist på gammal single malt, vilket fått till följd att i stort sett samtliga stora aktörer har även sin corerange på allokering. Summa summarum för industrin så har industrin absolut drabbats, men har sett det som övergående, säger Christian Svantesson.

Pandemin har också gjort att whiskyfonden har haft svårare att resa kapital. Totalt har man tagit in omkring 75 miljoner kronor, men avsikten är att fylla på med ytterligare pengar.

– Vi är ju en komplex produkt som skär mitt emellan en traditionell AIF och en retailverksamhet. Detta gränsland som vi befinner oss i har visat sig svårt att förklara för traditionella förvaltare och rådgivare. När vi har varit begränsade att resa och besöka så har det påverkat våra möjligheter att attrahera kapital, säger Christian Svantesson.

Annons

I somras började fonden med e-handel, något som har visat sig vara framgångsrikt. Till en början såldes enbart på den irländska marknaden, men från september och framåt var det full fart också utanför den gröna ön.

– Hittills har vi lagt upp cirka 30 procent av fondens innehav till försäljning, och det har gått mycket bra. Vid årsskiftet hade vi sålt till ett 20-tal länder, och omsatt cirka 600 000 euro. Speciellt trevligt är avkastningen på det vi sålt har legat på drygt 40 procent, säger Christian Svantesson.

De största marknaderna för the Single Malt Fund är Irland och Taiwan(!).

Annons

– Irland är vår operationella hemmamarknad, vilket gjort att vi fått en del extra uppmärksamhet. Varför Taiwan är stort är svårare att förklara, annat än att det är en stor whiskymarknad som växer starkt. Vårt sortiment är ju lite speciellt, då vi enbart säljer limiterad whisky av något slag, så det kan bero på det, då det finns många samlare och entusiaster i Taiwan, säger Christian Svantesson.

Annons