Finans Nyhet

Nu digitaliserar PR-byrån sitt IR-arbete

Taggar i artikeln

Ingmar Rentzhog Laika Consulting
Ingmar Rentzhog, Sophia Bendriks och Mats Jonsson
Publicerad
Uppdaterad

"Många bolag lägger större delen av sin IR-budget på årsredovisningen fast investerarna egentligen bryr sig om helt andra faktorer" säger Ingmar Rentzhog till Realtid. För att underlätta för kunderna att utvärdera sin egen verksamhet – och även konkurrenternas – har Laika Consulting utvecklat ett nytt it-verktyg för börsbevakning. Kompetens från Söderberg & Partners och Carnegie rekryteras för att stärka upp.

Miriam Istner-Byman

Snart har Laika Consulting färdigställt sitt it-verktyg som går under namnet "LaikaBook Börsbevakning". Syftet med verktyget är att på ett kostnadseffektivt sätt mäta effekten av hur företagets kunder bedriver sitt IR arbete. Tack vare verktyget kan bolagen själva följa sin akties nyhetsflöde och andra relevanta nyckeltal samtidigt som de kan jämföra informationen med en vald portfölj av konkurrerande bolag på aktiemarknaden.

– Vi märker av att konkurrensen om investerarna hela tiden ökar och det är svårt för många bolag att förstå om deras kommunikation verkligen når fram i bruset, säger Ingmar Rentzhog, vd och en av grundarna till Laika Consulting, som svar på frågan hur idén föddes och fortsätter:

– När kapitalmarknaden inte är lika gynnsam som idag kommer behovet av att sticka ut och nå ut till investerare att öka än mer. Vårt verktyg hjälper våra kunder att förstå hur investerarna ser på deras aktie i relation till alternativa investeringsmöjligheter. Verktyget är ett beslutsunderlag för att prioritera rätt kommunikationsinsatser gentemot aktiemarknaden. Varje vecka utvärderas och antingen kommer ditt bolag ut som det bäst eller sämst presterande relativt sin utvalda jämförelsegrupp. Allt på investeringsmarknaden är relativt.

Annons

Enligt Ingmar Rentzhog är det inte sällan som bolag lägger fokus på fel saker.

– Många bolag lägger större delen av sin IR-budget på årsredovisningen fast investerarna egentligen bryr sig om helt andra faktorer. Hur bolagen bäst når ut får man reda på genom att mäta. Småspararna bryr sig exempelvis mer om vad andra skriver om bolaget på sociala medier än bolagens egna finansiella rapporter. Större investerare tittar på andra nyckeltal som volatilitet, likviditet och om antalet aktieägare ökar eller minskar. Alla detta går att följa i realtid via vår nya tjänst.

För att hantera digitaliseringen av IR-arbetet har Laika Consulting nyligen gjort två nyrekryteringar; Mats Jonsson med tidigare erfarenhet som förmögenhetsrådgivare på Söderberg & Partners, aktieanalyschef på SEB och redaktionschef på Nyhetsbyrån Direkt samt Sophia Bendriks som närmast kommer från Carnegie Fonder där hon bland annat varit chef för privatkunder. Båda ska arbeta som IR-rådgivare på Laika Consulting.

Annons

Planen är att lansera LaikaBook Börsbevakning innan sommaren.

Annons