En chef som inte lyssnar på sina anställda kan uppfattas som väldigt irriterande. Men det går att öva upp förmågan – och skapa förtroende.
Vill du bli en bättre chef? Öva upp den här egenskapen
Chefer får ofta träning och utbildning i att fatta beslut, informera och hålla tal.
Lyssnandet är en aktivitet som inte värderas särskilt högt och som sällan lyfts fram som en karriärfaktor.
Istället ser många chefer lyssnande som passivt och ett svaghetstecken.
”Det är problematiskt”, säger experten Anette Svingstedt till Dagens Nyheter.
Två sorters lyssnande
Trots lyssnandets betydelse för medarbetarnas välmående och engagemang menar hon att det sker för sällan inom organisationer.
Man ska också skilja på två sorters lyssnande: kunskapsinriktat, där man lär av varandra och inhämtar information, och bekräftande, som går ut på att skapa bättre relationer.
Att bli en bättre lyssnare är en förmåga som går att träna upp. Här är ett axplock av Svingstedts tips:
- Var nyfiken på vad andra har att säga
- Ta dina medarbetares känslor på allvar och visa att du förstår dem
- Ställ många frågor, eftersom det visar att du är intresserad av att förstå
Läs mer:
Chef? Då kan du bete dig som ett svin. Realtid
Sveriges hetaste arbetsgivare korad. Realtid
Uppe med tuppen – nyckeln till framgång i karriären? Realtid