Realtid

Vill du bli en bättre chef? Öva upp den här egenskapen

chef
En chef som tränat upp sin förmåga att lyssna på riktigt kan nå stora framgångar. (Foto: Unsplash)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 23 juni 2024Publicerad: 23 juni 2024

En chef som inte lyssnar på sina anställda kan uppfattas som väldigt irriterande. Men det går att öva upp förmågan – och skapa förtroende.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Chefer får ofta träning och utbildning i att fatta beslut, informera och hålla tal.

Lyssnandet är en aktivitet som inte värderas särskilt högt och som sällan lyfts fram som en karriärfaktor.

Istället ser många chefer lyssnande som passivt och ett svaghetstecken.

”Det är problematiskt”, säger experten Anette Svingstedt till Dagens Nyheter.

Två sorters lyssnande

Trots lyssnandets betydelse för medarbetarnas välmående och engagemang menar hon att det sker för sällan inom organisationer.

Man ska också skilja på två sorters lyssnande: kunskapsinriktat, där man lär av varandra och inhämtar information, och bekräftande, som går ut på att skapa bättre relationer.

Att bli en bättre lyssnare är en förmåga som går att träna upp. Här är ett axplock av Svingstedts tips:

ANNONS
  • Var nyfiken på vad andra har att säga
  • Ta dina medarbetares känslor på allvar och visa att du förstår dem
  • Ställ många frågor, eftersom det visar att du är intresserad av att förstå

Läs mer:
Chef? Då kan du bete dig som ett svin. Realtid
Sveriges hetaste arbetsgivare korad. Realtid
Uppe med tuppen – nyckeln till framgång i karriären? Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS