En diskussion som har överraskat SAS-chefen Anko van der Werff efter att det blev klart med de nya ägarna i oktober är frågan om Eurobonus-programmets framtid, kundernas samlade bonuspoäng och statusnivåer.
"Vi kommer att belöna våra mest lojala kunder"
Mest läst i kategorin
– Uppenbarligen ett väldigt känsligt ämne, säger han till Dagens Näringsliv.
– Ingen investerare har någonsin köpt ett varumärke, sedan aktivt och medvetet försökt förstöra lojaliteten hos de kunder som hela verksamheten bygger på. Den lojalitet vi har byggt upp genom Eurobonus är en styrka vi kommer att investera i.
Däremot har SAS och de nya ägarna redan börjat diskutera framtiden för Eurobonus – antingen som ett fristående program eller som en del av lojalitetsprogrammet för Air France och KLM någon gång efter 2026:
Det som kan hända, med tiden, enligt SAS-chefen, är att Eurobonus blir en del av Flying Blue och får samma namn. Sedan kan hela det kommersiella erbjudandet att inkorporeras med partners som Air France, KLM och Delta.
– Vi kommer att belöna våra mest lojala kunder precis som de förväntar sig. I grund och botten blir det som förut, säger Anko van der Werff.
Så fort den slutliga konsultationen i USA är genomförd – och refinansieringen formellt godkänd – står SAS fritt att påbörja flytten från Star Alliance och över till nya partners genom den mindre, konkurrerande Skyteam-alliansen.
Han säger att diskussioner förs med Star Alliance om vad som är det bästa datumet för en skilsmässa.
– När sommaren närmar sig måste vi klargöra med partners runt om i världen om det är bäst att göra detta inför högsäsongen, eller strax över sommaren, i augusti, säger SAS vd.