Avanzas vd Rikard Josefson befinner sig mitt börsturbulensens centrum. I en intervju med Realtid berättar om att bankens affärsmodell kan ändras, teknikproblemen och att han tror att någon anställd smittats av coronaviruset.
”Vi kan behöva förändra vår affärsmodell”
Mest läst i kategorin
Intervjun med Avanzas vd Rikard Josefson var planerad att göras på plats på nätbankens huvudkontor i centrala Stockholm. Men på grund av coronaviruset väljer vi att göra intervjun via telefon. Rikard Josefsson befinner sig i ett kontorslandskap som är ovanligt glest besatt, av de 450 medarbetarna jobbar runt 300 hemma för dagen. Den personal som har möjlighet ska arbeta hemifrån.
– Det fungerar bra att använda de digitala verktyg som finns. Fast de som har suttit hemma nu ett tag de börjar tycka att det är jäkla tråkigt, säger Rikard Josefson.
– Men jag är inte ensam på kontoret, vi har vår kundservice igång här, vi har ju vissa saker som vi måste göra härifrån kontoret.
Vilka saker går inte att göra hemifrån?
– Det gäller vissa saker på driften, sedan har vi en del saker som gäller marknadsövervakningen. Men det funkar bra.
Finns det någon i er personal som har drabbats av coronaviruset?
– Det är det ingen som vet eftersom man inte gör så många tester. Vi har ett antal medarbetare som är sjuka. Sannolikt är det väl någon dessa som har drabbats coronaviruset.
Tisdagen den 21 januari intervjuade jag dig. Det blev en artikel med rubriken: ”Jag ser inga dramatiska börsfall i korten”.
– Tänk så fel jag hade. Det ovanliga med den här krisen är att det normala när något sånt här inträffar så är finansbranschen oftast triggern. I Lehmankraschen var det subprime-lånen, i 90-talskraschen var det fastighetsutlåningen. IT-kraschen kan man säga var mer en equity-krasch, den drabbade inte bankerna så att säga.
– Den här gången ser vi en pandemi som går rakt in i det finansiella systemet. Med den fundamenta vi hade i januari och ovetandes om coronavirusets effekter så såg vi inte det här komma. Men så är det alltid med kriser. Fundamentan såg som sagt bra ut, vinsterna var starka, många bolag hann komma med ganska fina Q1-rapporter innan allt han började rasa. Det var ju på måndag vecka nio som allt bara satte igång så att säga. Och här är vi nu…
Många företag permitterar nu, hur är läget för er?
– Vi ser ingen sådan risk. Vi fortsätter att rekrytera, vi går vidare med alla våra interna utvecklingsdelar vi håller på med, vi har inga planer på att dra ner någonting. Om man nu har möjlighet är det bra att satsa, och jag är med det sagt ödmjuk inför de företag som har det tufft. Jag har vänner som jobbar inom restaurangbranschen, där går många från hundra till noll.
– Vi har ju en stabil lönsamhet, även om den kan givetvis gå upp och ner. Vi är trygga med att vår långsiktiga satsning på tillväxt är stark, då måste man orka satsa i både goda och dåliga tider. Och inte hålla på och gasa och bromsa för mycket. Det är min absoluta uppfattning. Och jag känner att jag har styrelsen bakom mig där.
När många banker tvingas ställa in sin utdelning har Avanza redan hunnit dela ut pengar till ägarna.
– Vi genomförde vår utdelning idag (tisdag, reds anm). Vi hade bolagsstämma förra veckan och där fattade vi det formella beslutet om utdelningen. Sedan genomfördes den likvidmässigt idag, den var på drygt 300 miljoner kronor. Vi delade ut 78 procent av vinsten föra året till aktieägarna, det var 2 kronor och 30 öre per aktie. Vilket var en marginell höjning från året innan då utdelningen var 2,10. Samtidigt är det så att om man tittar på vår affärsmodell så har vi inte utlåning till företag, vi har inte konsumtionskrediter, det enda vi har i balansräkningen är bolån till våra private banking-kunder, vilka har max 50 procents belåning. Plus att de kunderna måste ha minst 3 miljoner kronor i kapital hos oss. Sedan har vi värdepapperskrediter som är fullt säkerställda.
– Vi följer naturligtvis vår likviditet noga och den ser väldigt stark ut just nu. Vi har stora inflöden av kapital och sen har vi en kapitalsituation som vi, givet regelverket, klarar med väldigt god marginal.
Hur stora inflöden har ni nu?
–Vi är i en tyst period nu eftersom vi släpper rapport om en månad, så det enda jag kan referera till är våra februarisiffror. I februari hade vi 12,8 miljarder kronor i nettoinflöden och det är väl upp ungefär 100 procent jämfört med motsvarande period förra året. Sedan hade vi nästan 50 000 nya kunder i januari och februari.
Det är goda tider för er.
– Ja, det är goda tider i perspektivet att vi får in väldigt mycket nya kunder och har bra nettoinflöden. Samtidigt är det lite splittrat för vi har ju medarbetare som är oroliga, vi har många kunder som har tappat väldigt mycket pengar på börsen. Kortsiktigt har vi fått in mycket nya kunder och kapital, men långsiktigt är inte det här en marknad som vi föredrar. Den är stora frågan är vad som händer när saker och ting lugnar ner sig.
Ja, vad händer då?
– Det finns lite olika scenarios. Vi kan gå in i en marknad där sparandet minskar, ett läge där vi får en tråkig marknad som går i sidled. Samtidigt är det som händer nu att människor förlorar pengar på börsen i och fonder.
–Vi riskerar att få en kraftigt ökad arbetslöshet. Det visar vikten av att ha ett eget sparande. Jag tror att det är många som blivit av med jobbet önskar att de hade tagit tag i ett sparande för ett antal år sedan och byggt upp någon typ av buffert i sin privatekonomi. Den som blir av med jobbet och inte har något sparkapital har inte heller en krockkudde tills allting sorterar ut sig.
Den krockkudden har blivit avsevärt mindre senaste veckorna. Index har gått från över 1 900 till under 1 300. Detta medan sparekonomerna uppmanar till att ”sitta still i båten”. Det har ju inte fungerat.
– Jo, men samtidigt: Vad är den möjliga alternativinvesteringen? Om du tittar på de som har månadssparat de senaste åren så ligger de allra flesta på plus. Vi hade en börsuppgång förra året, om jag kommer ihåg rätt, på 35 procent.
– Vi ser också många kunder som skalar upp sina innehav, man ökar köpen i det man redan äger. Tyckte man att Investor var ett bra bolag för två månader sedan är det ett bra bolag nu med, fast billigare. Allt handlar om kort och lång sikt. Vi ser ju att vissa veckor har vi fler köp än sälj i antal transaktioner. Med risk för att låta tjatig, de kunder som har en väldiversifierad portfölj håller emot lite bättre än de kunder som har ett fåtal innehav.
Var finns er tillväxt, i bolån, pensionssparande eller i aktiehandel?
– I pensionssparande och fonder. De hänger givetvis ihop. Vi ser tillväxt i vår fondaffär, förra året var fantastiskt. Även det här året började bra. Sedan har fondvolymerna gått ner på grund av marknadssituationen. Men vi ser fortfarande ett hälsosamt månadssparande, vi har många kunder som fortsätter med sitt sparande även i dessa turbulenta tider. Under januari och februari var aktiviteten för aktiehandeln nästan 100 procent upp. Börsens omsättning, där vi är en stor aktör, har varit väldigt hög. Vi har fler kunder än någonsin som är inne i aktiemarknaden.
– Jag tror att vi kan växa vår affär på alla delar, men framförallt inom fondaffären. Tjänstepensionsaffären tror vi starkt på framöver. Men visst kan vi kortsiktigt lida skada av inaktivitet, arbetslöshet och konkurser etc.
Har pensionsbolag som Max Mathisen och Söderberg & Partners haft det för lätt på sin marknad?
– Nja, de är ju försäkringsförmedlare, vi har ju bara försäljning till våra slutkunder. Vi använder inga förmedlare. Vi står utanför föremedlarbranschen för att vi kunna hålla väldigt låga priser till våra kunder. Då finns det liksom ingenting att betala förmedlarna med, så att säga. Vi har ingen rådgivning, men vi har olika verktyg som fungerar som beslutsstöd till våra kunder. Vi försöker utbilda, inspirera och bestycka våra kunder med kompetens så de kan fatta kloka beslut om sin privatekonomi.
Ni har konkurrenter med mycket lägre fondavgifter än er. Varför ska man välja er?
– Vi tittar naturligtvis på konkurrenterna, dels har de inte alla fonder. De har till exempel ofta inte billiga fonder på sina plattformar. Det är ett skäl. Ett annat skäl är det som jag nyss talade om, är att kunderna uppskattar den inspiration, vägledning och verktyg de kan få av oss. ”Hur ska jag allokera min portfölj”, allt det här som vi levererar till kunderna utan att ta betalt för det vid sidan om. Vår upplevelse är att det uppskattas väldigt mycket av kunderna och de är oss trogna.
– Därmed inte sagt att världen inte kan förändra sig på olika sätt. Det är vi naturligtvis medvetna om. Vi tror att vi kan förändra vår affärsmodell vid behov, om det skulle bli provisionsförbud eller liknande. Det gjorde Hargreaves Landsdome i England, de växer bra och har infört plattformsavgift istället för att arbeta med provisioner. Vi tror att vi kan fortsätta leverera hög kundnöjdhet, men kanske med en annan affärsmodell. Exakt hur den skulle kunna se ut vill jag inte prata om här och nu.
– Men det inflöde och den tillväxt vi har på användare visar att våra kunder uppskattar det vi gör och helhetsupplevelsen på Avanza.
Ni har haft stora tekniska störningar den senaste tiden. Vad är problemet?
– Vi har haft tekniska problem, framför allt på Avanza Markets och våra ETF:er, nu har det funkat bra den senaste tiden. Sedan kan man säga att vi har aldrig legat nere helt och hållet. Vår kunder har kunnat handla hela tiden. Har vi legat nere några minuter kan man handla via vårt mäkleri.
– Vi är extremt missnöjda själva över dom tekniska problem som vi har haft de senaste månaderna. Det är absolut ingen ursäkt från vår sida, men vi har ju sett handelsvolymer som är unheard of. Det ska vi klara att hantera.
– Men det är en del tekniska problem som har dykt upp grund av volymerna och den väldigt starka trafiken på plattformen. En del komponenter har inte uppträtt som vi förutspått att de skulle uppträda. Men vi har också varit snabba med att rätta till de tekniska problem som har uppstått. Jag kommer aldrig kunna lova att vi inte får tekniska problem igen, men vi har vidtagit otroligt många åtgärder, både i form av uppdateringar av hård- och mjukvara och andra förbättringar. Och peppar peppar, ta i trä – nu har det fungerat väl.
Vissa företag talar om att man har en ”teknisk skuld”, det vill säga att man underinvesterat i teknik. Har ni gjort det?
– Nej, absolut inte. Vi har modern teknik, vi uppdaterar vår teknik löpnade och är otroligt fokuserade på att inte skapa en teknisk skuld. Vi investerar hela tiden i nya system, för oss handlar det, lite förenklat, om att med den enorma handel som har varit så har en del komponenter inte riktigt tålt det. Vi har uppdaterat teknik och fixat en mängd saker på plattformen. Tyvärr har kunderna tid till annan påverkats negativt, vilket vi är jätteledsna för.
Du har bett om ursäkt på Twitter för teknikproblemen, vad har du fått för reaktioner på det?
– Jag har fått väldigt många reaktioner på Twitter och merparten är positiva. Folk gillar att man i min roll går ut och säger att det är inte är ”Avanza-mässigt” när vi inte lever upp till den nivå som kunderna har rätt att förvänta sig. Sedan har jag fått några direktmeddelanden som mest kan liknas vid personangrepp och påhopp. Det är alltid tråkigt, jag kan alltid ta kritik, men jag föredrar att man använder ett ordval som är någorlunda civiliserat.
– Generellt sagt är vi väldigt aktiva på sociala medier, då kan man inte bara fira framgångar och nya produkter, utan också stå upp för Avanza när är vi inte har levt upp till våra egna förväntningar.
Sist vi talades vid såg du som sagt inga dramatiska börsfall i korten. Vad säger du nu, ett par månader och 600 punkter ner på OMX?
– Ja du… Jag har varit med i den branschen i varenda kris sedan 1987 och jag har aldrig varit med om en kris som varit så otroligt svår att förutspå. Fortsättningen beror på hur mycket reala ekonomin påverkas av det här. Arbetslösheten, konsumtionen, BNP-tillväxten, vad får det för påverkan på företags vinster etc…
– Det enda jag vet, som gäller alla kriser, är att vi kommer att ta oss igenom den här krisen också. Det finns en framtid och jag tror att aktiemarknaden fortfarande är ett bra ställe att vara på. Det här kommer att gå över.
– Sedan kommer det här att ge effekter som ska bli intressanta att se, vi lär oss mycket nu om hur man arbetar på distans till exempel. Jag skulle egentligen åka till London den här veckan på en road show. Nu har vi nästan alla de möten vi skulle haft i London via videolänk. Vi lär oss nya arbetssätt som naturligtvis kan få avgörande effekter för vissa branscher. Exakt hur stora förändringar det blir och hur de kommer att slå är hopplöst att ha någon uppfattning om.
Rikard Josefson sätter frågetecken för hur många människor och företag som kommer att välja att satsa på att vara med på Almedalsveckan i Visby i sommar.
– Jag har varit med där ganska många gånger och jag tycker att det kanske är ett event som har överlevt sig självt lite grann. Hur kommer det att bli i sommar? Vill du verkligen åka dit och träffa så mycket folk på det sättet? De här effekterna kommer att hänga i ett tag, sedan får man se om några år vad de långsiktiga konsekvenserna blir. Men visst kommer detta att påverka enskilda företag och branscher under en lång tid framöver. Jag har en vän som jobbar i restaurangbranschen som grossist. Han tappade 80 procent av sin omsättning på en dag. Jag hörde att ett hotell här i stan hade 550 rum och bara 13 var uthyrda. Det är det som är så läskigt för den här typen av branscher, efterfrågan viker inte lite för att man får ett aningen svagare kvartal, utan det går ju från hundra till noll.
–Men man får försöka ha lite framtidstro, när väl corona-tiden är över och vi kan börja umgås mer normalt kan det öka starkt igen. Vi får verkligen hoppas det, för arbetslöshet är väldigt skadligt för ekonomin. Det finns mycket tråkiga följdeffekter av det. Om arbetslösheten är hög och du har kvar ditt jobb så konsumerar man inte på samma sätt. Man köper inte ny tv, man byter inte bil, man åker inte på den där resan. Man håller låg profil, vilket är fullt förståeligt, men det får ytterligare negativa effekter för samhället och ekonomin.
Rikard Josefson varnar för vilket samhälle som kan skapas om Sverige inte lyckas förhindra en kraftigt ökande arbetslöshet.
–Frågan är vilken marknad vi går in i när allting har lugnat ner sig. Jag tror att det är viktigt att folk fortsätter att spara. Om du hade sparat ihop 100 000 kronor och så har det sjunkit till 70 000 kronor de senaste två månaderna. Men om du blir av med jobbet så har du ändå 70 000 kronor. Det skapar en krockkudde för när oväntade saker inträffar. Det är läskigt om arbetslösheten stiger, då är det många som inte kommer ha råd att spara, men de som har råd att spara kommer att kunna spara mer eftersom de kommer att konsumera mindre. Då blir detta en segregerande faktor, risken finns att klyftorna i samhället ökar ytterligare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.