En infekterad strid har blossat upp mellan leksaksbutikerna Jollyroom, med storägaren Ole Sauer i spetsen, och Verdane Capitals Lekmer. Jollyroom kräver ett vite om 1,5 miljoner kronor för vilseledande marknadsföring.
Verdane Capitals Lekmer stäms av konkurrent
Temperaturen på leksaksmarknaden har stigit sedan EQT:s portföljbolag Top-Toy, med BR och Toys R Us, gick i konkurs i slutet av 2018. Konkurrenterna Jollyroom och Lekmer tvistar nu i Patent- och Marknadsdomstolen på Stockholms tingsrätt.
Både Jollyroom och Lekmer är e-handelsbolag med hårda marknadsföringskampanjer om kraftigt nedsatta priser på varor som riktar sig främst till blivande och småbarnsföräldrar.
Nu anklagar Jollyroom Lekmer för att ha använt sig av ”vilseledande och otillbörliga marknadsföringsåtgärder” under lång tid. Marknadsföringen har avsett flera olika sorters produkter och har riktats mot konsumenterna genom flertalet kanaler, även genom så kallade influencers.
”Marknadsföringen har varit vilseledande både såvitt avser felaktiga påståenden som användningen av vilseledande uttryck. För den enskilde konsumenten har det därför allvarligt försvårat förmågan att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Lekmer har trots anmaning från Jollyroom inte justerat sin marknadsföring”, skriver Jollyroom i stämningsansökan.
Jollyroom anser att domstolen ska sätta ett vitesbelopp om 1,5 miljoner kronor eftersom Lekmer har fått kännedom om bristerna i sin marknadsföring men inte åtgärdat dessa.
Bakgrunden till stämningsansökan är att Jollyroom å sin sida har förbjudits att vidta olika former av aggressiv marknadsföring. Patent- och marknadsdomstolen har satt vitet till 3 miljoner kronor om Jollyroom ändå gör det. När det beslutet kom bestämde sig Jollyroom för att granska konkurrenterna och noterade då Lekmers marknadsföring.
Jollyroom uppmärksammar att Lekmer påstår att produkter säljs till ett rabatterat pris i förhållande till ett angivet ordinarie pris. Men det ordinarie priset som syns i jämförelsen är högre än vad det ordinarie priset verkligen är. Felaktiga prisnedsättningar i nyhetsbrev och felaktiga rabattkoder är också några punkter som Jollyroom pekar på.
”Dessutom skapar det faktum att Lekmer utövar de för Jollyroom förbjudna marknadsföringsåtgärderna en snedvridning på marknaden. Snedvridningen missgynnar Jollyrooms möjligheter att konkurrera på lika villkor. För Jollyroom är den nuvarande situationen inte kommersiellt hållbar. Snedvridningen står även i strid med det allmänna intresset av sund konkurrens”, skriver Jollyroom i stämningsansökan.
Jollyroom har även gjort en analys av Lekmers prissättning under ”Black Week”, reaveckan kring den amerikanska helgen Thanksgiving i november. Samtliga 13 analyserade produkter hade en felaktig prisjämförelse där ordinarie pris var satt högre äv vad det i själva verket var.
Jollyroom omsatte under 2017 drygt 1 miljard kronor och gjorde en vinst på 18 miljoner kronor. Lekmers omsättning samma år blev 503 miljoner med en förlust efter skatt på 48 miljoner kronor.