Det är mycket möjligt att 2024 blir det varmaste året någonsin. När temperaturerna stiger lockas allt fler turister till svalare resmål, som Sverige och övriga Norden. Den nya restrenden "coolcation" ser ut att hålla i sig, enligt Dagens Industri.
Vem vinner kampen om turisterna i Norden?
Söktrycket för Sverige som resmål har ökat med 37 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol, visar en sammanställning från Visit Sweden.
Tobias Lindfors, koncern-vd och huvudägare för Pite havsbad group, märker av den nya coolcation-trenden.
”Det är ett otroligt tryck, som läget ser ut just nu går vi mot ett rekordår”, säger han till Dagens Industri.
Samtidigt visar ny statistik att Sverige halkar efter och tappar marknadsandelar till Danmark.
”Vi är duktiga på att skapa den initiala uppmärksamheten för Sverige, men sedan har vi inte resurser att ligga kvar i kanalerna. Jag tror att det finns en risk att vi kommer gå ned lite grann över helåret”, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden, till Di.
Hon konstaterar att Danmark är vassa på marknadsföring och lyckas bättre med att sprida turismen under året.
Svag krona lockar danskar
Utländska turister gläds dock inte bara åt vädret i Sverige. Den svaga kronan är också gynnsam.
“ En gång i tiden var den svenska kronan dyrare än den danska, så det är bra att det går åt andra hållet”, säger den danske turisten Ole Bram till SVT.
Valutaeffekten brukar dock inte vara den huvudsakliga anledningen till att man reser till Sverige, menar Susanne Andersson.
”Inom våra fokusmarknader har turisterna fortfarande en uppfattning om att de nordiska länderna är dyra. När de sedan kommer hit slås de av hur billigt det är. Men att folk skulle söka sig till Sverige som ett billigt land på grund av kronkursen, det ser vi inte alls.”
Läs mer:
Forskare: Så maxar du lyckan av dina pengar. Realtid
Svenska kronan faller – kan påverka Riksbankens räntebeslut. Realtid