Realtid

Två svenska tech-bolag med hållbarhetsfokus deltar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse våren 2023

Två svenska tech-bolag med hållbarhetsfokus deltar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse våren 2023
Realtid.se
Uppdaterad: 16 mars 2023Publicerad: 16 mars 2023

Mastercards Lighthouse-program, MASSIV och FINITIV, syftar till att stötta och skala de mest lovande impact- och fintech-startups i Norden och Baltikum. I vårens upplaga av Lighthouse MASSIV deltar två svenska impact tech-bolag: TrusTrace, en digital plattform för spårbarhet och transparens i bolags leverantörskedjor, och Klimato, som hjälper livsmedelsföretag att spåra och minska sina koldioxidutsläpp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Lighthouse-programmet genomförs två gånger per år och består av två klasser som löper parallellt: FINITIV för fintechbolag och MASSIV för tech-företag som är inriktade på hållbarhet och social påverkan. Företag som tidigare deltagit i programmet är Doconomy, som erbjuder ett verktyg för kunder att mäta och förstå hur deras inköp påverkar klimatavtrycket, samt Eliq, en underleverantör av digitala produkter som hjälper konsumenter att bättre hantera sin energianvändning.

I slutet av programmet väljs en vinnare i varje klass ut som får möjlighet att presentera sig för Mastercards globala startup-program Start Path. Vinnarna kommer att tillkännages på teknikkonferensen Latitude59 den 24–27 maj i Tallinn, Estland. Det framgår av ett pressmeddelande.

Följande företag från Sverige deltar i vårens upplaga av Lighthouse MASSIV:

TrusTrace erbjuder globala mode- och klädmärken en digital plattform för spårbarhet och transparens i hela leverantörskedjan. Deras plattform samlar validerad information om aktörer världen över och ger därmed företag möjligheten att ta informerade beslut längst hela försörjningskedjan.

Klimato bidrar till de globala hållbarhetsmålen genom att hjälpa livsmedelsföretag och restauranger att beräkna, kommunicera och spåra livsmedlens koldioxidutsläpp.

I vårens upplaga av Lighthouse FINITIV deltar inga svenska företag. Däremot deltar 15 framstående fintechbolag från Danmark, Norge, Estland och Litauen. I år fokuserar programmet särskilt på hur fintechbolag kan stödja företag och privatpersoner under ekonomiskt utmanande tider.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS