Förändringarna görs mot bakgrund av Finansinspektionens preliminära bedömning kring slutanvändare som nyligen kommunicerats till Trustly.
Trustlys slutanvändare ska hanteras som kunder
Mest läst i kategorin
Förändringarna, som redan har börjat implementeras, innebär att Trustly i Europa kommer att börja hantera slutanvändare, det vill säga de konsumenter som betalar med Trustlys tjänst, som kunder enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Det framgår av ett pressmeddelande.
Genom Trustlys digitala konto-till-konto-betaltjänst kan konsumenter göra betalningar direkt från sina bankkonton till de handlare som de är kunder till. Trustlys tjänst, som är bankoberoende så till vida att den inte är knuten till någon specifik bank, förutsätter att konsumenten har ett bankkonto hos ett institut i EES eller Storbritannien.
Det innebär att det inte är möjligt för konsumenter att sätta in pengar på något konto hos Trustly utan Trustly initierar bara betalningar direkt från konsumenternas konton hos deras banker, till förmån för Trustlys handlare. Framöver ska bolaget också börja behandla slutanvändare som kunder.
Trustly anser sig vara välpositionerat för att både ta individuellt ansvar och att samarbeta med andra, då bolagets teknik i hög grad är utformad för att möjliggöra säkra betalningar på strängt reglerade marknader.
– Trustly väljer redan nu, i avvaktan på FI:s slutliga beslut, att anpassa sig till FI:s preliminära bedömning och börja behandla berörda slutanvändare som kunder och genomföra kundkännedomsåtgärder i de fall som det krävs, säger Johan Tjärnberg, styrelseordförande för Trustly i en skriftlig kommentar.
FI:s preliminära bedömning görs inom ramen för ett tillsynsärende som inleddes i oktober 2020. Den 28 september 2021 tog Trustly emot en begäran om yttrande från FI, genom vilken Trustly bereddes möjlighet att yttra sig över FI:s preliminära bedömning. Trustly gav den 1 november 2021 sitt yttrande till FI. FI förväntas härnäst fatta ett slutligt beslut i ärendet, men någon närmare uppgift om när det förväntas ske har inte meddelats.
Trustly ser FI:s preliminära bedömning som ett uttryck för ett förändrat synsätt på vem som är kund till en betaltjänstleverantör som Trustly. Trustlys hittillsvarande tolkning har varit att det är handlare som ska behandlas som Trustlys kunder, och den tolkningen har varit baserad på en analys av rättskällor såsom svensk lagstiftning, dess förarbeten och dess rättsliga bakgrund samt riktlinjer från Europeiska bankmyndigheten (EBA). Trustlys tidigare tolkning har därutöver varit förankrad i vad som framkommit i FI:s tidigare tillsynsrelaterade kontakter med Trustly, i och med att Trustlys betaltjänster tidigare granskats av FI utan anmärkning med avseende på behandling av slutanvändare som kunder.
I oktober förra året inledde Finansinspektionen (FI) en utredning av Trustly, och börsplanerna fick pausas. I april fick bolaget FI:s preliminära bedömning i form av en avstämningsskrivelse och i maj lämnade Trustly sina synpunkter och svar till FI. I juli informerades Trustly av FI att myndigheten kommer att gå vidare för att utvärdera huruvida det finns skäl eller inte att besluta om ingripande.
Trustly har ännu inte fått någon bekräftelse avseende när FI förväntar sig att meddela sitt slutliga beslut i ärendet.
Bolaget grundades 2008 och är verksamt inom direktbanksbetalningar online. I dag betjänar Trustly 8 000 handlare som länkas samman med 525 miljoner konsumenter och 6 300 banker i mer än 30 länder. Under 2020 processade det globala nätverket en transaktionsvolym på mer än 21 miljarder dollar.
Trustly har drygt 500 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat.