Nystartade House of Reach vill ge den nordiska fondmarknaden extra smörjmedel. Bolagets tre finansveteraner ska hjälpa såväl institutionella investerare som traditionella fondbolag och startups på fondområdet.
Tre tungviktare guidar bolagen i fonddjungeln
Mest läst i kategorin
Peter Dahlgren är partner och styrelseordförande i nya bolaget House of Reach. Han har tidigare varit koncernchef på Nordnet och suttit i SEB:s koncernledning.
Johan Wahlman är partner nummer två och vd i bolaget. Han har tidigare bland annat suttit fyra år i styrelsen för Fondbolagens förening och i övrigt haft höga poster på bland annat FIM Kapitalförvaltning och Storebrand.
Den tredje tungviktaren och partnern är Fredric Andersén, tidigare höjdare på bland annat fondhandelsplattformen MFEX och på Ålandsbanken Kapitalförvaltning.
Samtliga har över 20 års erfarenhet från finanssektorn.
Hur kommer det sig att ni har valt att gå samman?
– Vi gillar varandra, säger Peter Dahlgren.
Johan Wahlman anser att de tre kompletterar varandra väl. House of Reach ska arbeta med att hjälpa fondbolag och kapitalförvaltare med sin marknadsföring och dessutom fungera som inkubator åt nystartade kapitalförvaltare. Bolaget kommer även att bedriva strategisk rådgivning.
– I Norden har vi utifrån ett globalt perspektiv väldigt kompetenta institutioner med förmåga att bygga sofistikerade portföljer. Det handlar om allt från AP-fonderna till livbolag, stiftelser och den norska oljefonden, säger Peter Dahlgren.
Den här typen av aktörer har enligt honom behov av att göra sina portföljer ännu mer sofistikerade och hitta bättre förvaltare. Exempel är olika nischstrategier och alternativa investeringar.
– Vi kommer att hjälpa till med allt som inte indexförvaltning gör bättre. Vi tänker på exempelvis riskkapitalbolag, hedgefonder och tematiska fonder, säger Johan Wahlman.
De tunga institutionella investerarna har ett behov av att hitta bra kapitalförvaltningsbolag. De senare behöver i sin tur nå – matcha, som herrarna uttrycker det – de institutionella investerarna.
– Ju mer sofistikerad en fond är desto större behov finns att matcha. Vi tror att vi förstår de institutionella behoven och att vi med den utgångspunkten kan hjälpa fondbolagen, säger Peter Dahlgren.
Syftet är att kunna hjälpa kunderna med långsiktig värdetillväxt. Hittills – efter att ha varit igång en knapp månad – har House of Reach ett flertal kunder inom samtliga affärsverksamheter.
Många utländska kapitalförvaltare vill nå Norden i allmänhet och Sverige i synnerhet. Sverige är den åttonde största fondmarknaden i världen, berättar Johan Wahlman.
– Många stöter snabbt på patrull. Den nordiska marknaden är väldigt komplex, inte minst pensionssystemen, säger Peter Dahlgren.
Här ser House of Reach en möjlighet att hjälpa till.
När det gäller inkubatorverksamheten, hur jobbar ni där? Ett välkänt exempel på en startupfond är ju TIN Fonder.
– Det är ett exceptionellt exempel som har kommit igång snabbt. Så ser det inte ut för de flesta. Det är svårt att starta en fond idag, säger Fredric Andersén.
Han poängterar att det är betydligt mer omfattande regelverk idag jämfört med för några år sedan. Bland nystarts-fondbolagen finns också en liknande mentalitet som hos techbolagen; duktiga hantverkare som tar fram bra produkter.
– Men sedan stannar många. De tänker inte som bolag, hur de ska växa och nå ut bredare. De behöver hjälp med att addera affärsmässigheten och hur de ska göra för att bygga en långsiktig affär. Hela det paketet kan vi addera, säger Peter Dahlgren.
De tre grundarna planerar nu att rekrytera ytterligare personal på senior nivå, hur många vill de däremot inte gå ut med.