JP Morgan Chases AI-assistent används av över 60 000 medarbetare. Det är första fasen i en större plan för att revolutionera bankens arbete.
Tiotusentals använder JP Morgans AI-assistent
Den amerikanska storbanken har positionerat sig som en tidig AI-ledare i bankbranschen.
Redan 2018 anställdes en chef för AI-forskning. Sedan dess har JP Morgan Chase byggt upp mer än 400 användarfall över ett antal av bankens funktioner, skriver Cryptopolitan.
Nyligen har JP Morgan Chase introducerat en AI-assistent, LLM Suite, för att hjälpa anställda med till exempel e-post och rapportskrivning. Detta för att effektivisera rutinuppgifter.
”Detta gör att man kan fokusera på det mer värdefulla arbetet”, säger Teresa Heitsenrether, JPMorgans chef för data och analys, till CNBC.
Teknik från Open AI
Till skillnad från andra företag som har skapat sina egna AI-modeller bygger JP Morgans strategi på en portal som ansluter till externa språkmodeller, inklusive de från Open AI.
Heitsenrether framhåller att det ger banken flexibilitet när det gäller att använda olika modeller baserat på varierande behov. Likaså en möjlighet att utnyttja tekniska framsteg utan att begränsas till en enda leverantör.
AI-assistenten väntas inom kort vara en lika självklar del av de anställdas arbetsdag som Zoom.
Banken planerar att vidareutveckla AI-tekniken för att omfatta fler funktioner, vilket kan förändra hur arbetsuppgifter utförs och öka produktiviteten över hela organisationen, rapporterar CNBC.
Läs mer:
Intel paniksparar – halkar efter inom AI. Realtid
Rekrytering och kompetensutveckling – nyckelfaktorer för den AI-drivna banken. Realtid