Time: Yubico ett av årets mest inflytelserika bolag

Taggar i artikeln

Yubico
YubicoYubico
Yubicos grundare Stina Ehrensvärd håller upp bolagets huvudprodukt: Yubikey. (Claudio Bresciani/TT)
Publicerad
Uppdaterad

”Skippa lösenordet” har varit cybersäkerhetsbolaget Yubicos budskap i 15 år. Ett av årets mest innovativa bolag, enligt tidskriften Time.

Simon Kronö

Dagligen skickar hackare miljarder mejl i hopp om att kunna lura folk att avslöja känsliga inloggningsuppgifter.

Yubico har tagit fram en fysisk identitetsnyckel som gör detta omöjligt.

”Med en hårdvarubaserad lösning som vår kan ingen annan använda dina uppgifter för att få tillgång till system, eftersom de finns i din ficka,” säger vd Mattias Danielsson till Time.

Annons

Donerar säkerhetsnycklar

Med sina 15 år på nacken har bolaget inte bara gjort sig känd för sin innovativa tekniska lösning på ett stort cybersäkerhetsproblem.

Yubico har också tagit tydlig ställning för mänskliga rättigheter och demokrati.

Förra året drog bolagets grundare Stina Ehrensvärd igång en kampanj där Yubico, för varje identitetsnyckel som säljs, donerar en sådan till organisationer som jobbar för mänskliga rättigheter.

Annons

”Vi tror nämligen att om vi inte har fri press, demokrati och mänskliga rättigheter, då har vi ingen säkerhet i den här världen”, säger hon.

Stora namn bland kunderna

Sedan börsnoteringen i höstas har nettoförsäljningen ökat med 18 procent.

Yubico kan också stoltsera med tunga techjättar som Google, Apple och Microsoft bland sina kunder.

Annons

Annons