- Publicerad
- Uppdaterad
”Skippa lösenordet” har varit cybersäkerhetsbolaget Yubicos budskap i 15 år. Ett av årets mest innovativa bolag, enligt tidskriften Time.
Simon Kronö
Dagligen skickar hackare miljarder mejl i hopp om att kunna lura folk att avslöja känsliga inloggningsuppgifter.
Yubico har tagit fram en fysisk identitetsnyckel som gör detta omöjligt.
”Med en hårdvarubaserad lösning som vår kan ingen annan använda dina uppgifter för att få tillgång till system, eftersom de finns i din ficka,” säger vd Mattias Danielsson till Time.
Donerar säkerhetsnycklar
Med sina 15 år på nacken har bolaget inte bara gjort sig känd för sin innovativa tekniska lösning på ett stort cybersäkerhetsproblem.
Yubico har också tagit tydlig ställning för mänskliga rättigheter och demokrati.
Förra året drog bolagets grundare Stina Ehrensvärd igång en kampanj där Yubico, för varje identitetsnyckel som säljs, donerar en sådan till organisationer som jobbar för mänskliga rättigheter.
”Vi tror nämligen att om vi inte har fri press, demokrati och mänskliga rättigheter, då har vi ingen säkerhet i den här världen”, säger hon.
Stora namn bland kunderna
Sedan börsnoteringen i höstas har nettoförsäljningen ökat med 18 procent.
Yubico kan också stoltsera med tunga techjättar som Google, Apple och Microsoft bland sina kunder.
Därmed kvalar svenska cybersäkerhetsbolaget in på Times lista över 2024 års 100 mest inflytelserika bolag.
Läs mer:
Därför skickar hon 50 000 säkerhetsnycklar till dissidenter. Realtid
Säkerhetsexperten: ”Vi har Stina Ehrensvärds driv och envishet att tacka”. Realtid
Yubicogrundaren: ”Så stoppar man över 90 procent av alla it-attacker”. Realtid