I en ny rapport från SNS ifrågasätter sex forskare om tillit är en lämplig eller ens möjlig utgångspunkt för styrning och ledning. Skövdeprofessorn Thomas Andersson är en av forskarna som ser två andra möjliga vägar framåt där tillit är ett resultat av tillförlitlig organisering.
Tillitsbaserad styrning sågas – så bör vi göra istället
Mest läst i kategorin
Tillitsbaserad styrning och ledning diskuteras sedan en tid tillbaka som ett nytt och annorlunda sätt att styra offentlig verksamhet. Kontroll ska lämna plats åt tillit, standardisering åt professionellt omdöme och stuprörsperspektiv ska ersättas av ett helhetstänkande. Förespråkare av styrmodellen menar att medarbetare kommer blomma upp om de styrs visionärt och tillitsfullt och får visa prov på omdöme och fatta mer självständiga beslut. Det framgår av ett pressmeddelande från Högskolan i Skövde.
Forskarna bakom rapporten menar dock att tillit inte är något som kan styras eller beordras fram. De föreslår istället att man vänder på perspektivet. Organisationer bör jobba mot målet att skapa tillit och att tillit snarare är ett resultat av ändamålsenlig styrning.
En av författarna bakom rapporten är Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde. Han menar att tillit är viktigt men det är inte någon styrfilosofi. Tillit är ett sammansatt begrepp som inte ska förvanskas eller förminskas. Begreppet tillit måste få vara det komplexa fenomen det är, menar han.
–Det kan inte förvandlas till någon förenklad universallösning på alla problem inom offentlig sektor. Om tillit är lösningen, så måste tillitsbrist vara problemet. Men om det är andra problem, såsom otillräcklig bemanning, kan snarare tillitsbaserad ledning och styrning ge ett dumpande ledarskap som ger medarbetarna omöjliga uppgifter under parollen ’tillit’.
Tillitsbaserad styrning och ledning adresserar problemet att det som i grunden är ett resursperspektiv har blivit för starkt, vilket får negativa effekter såsom bristande tillit till styrningen. Men lösningen är då inte att se resursperspektivet som ont och tillitsbaserad styrning som gott.
– Om vi förenklar riskerar vi att tappa viktiga perspektiv. Det finns ingen quick-fix men ett bra sätt att hantera komplexitet är att låta olika perspektiv interagera, säger Thomas Andersson.
I rapporten presenterar forskarna ett synsätt där tillit snarare ses som ett resultat av tillförlitlig organisering. I rapporten pekar Thomas Andersson ut två möjliga vägar framåt som kan bidra till en tillförlitlig organisering: Relationsorienterad professionalism och utvecklat medarbetarskap.
Relationsorienterad professionalism handlar om att skapa närmare och mer samarbetsorienterade relationer mellan chefer, medarbetare, klienter och andra professioner. Det gör att relationerna hamnar i centrum för professionerna snarare än ett specifikt kunskapsområde. En mer relationsorienterad professionalism skulle lyfta fram vikten av att förstå och hantera verksamhetens många olika krav och perspektiv, menar han.