Nu startar Youtubeprofilen Mauri Hermundsson ett eget produktionsbolag och lämnar därmed Schibsted och Aftonbladet som han har producerat programserien ”Uppdrag: mat” tillsammans med.
Swedbanks Youtubeprofil startar eget: ”Jag är sjukt taggad”
Mauri Hermundsson är, tillsammans med bland andra Matgeek en av Sveriges mest kända youtubers med fokus på mat. Han har även hjälpt Swedbank att nå miljonpublik till den satsning på folkbildning och marknadsföring som banken drog igång i våras. Det har han bland annat gjort tillsammans med Günther Mårder, som i höstas slutade som vd för organisationen Företagarna.
”Uppdrag: Mat” är Mauri Hermundssons främsta programserie och den har producerats av Aftonbladet. Men under våren kommer Mauri Hermundsson att lämna Aftonbladet för att fullt ut gå över och arbeta i sitt eget nystartade produktionsbolag, ”Mustig Produktion AB”.
– Jag har haft fantastiska år på Aftonbladet och fått enorm frihet att hitta på nya saker som fått växa. Jag har också haft underbara kollegor som på olika sätt varit avgörande för att programmet blivit vad det blivit. Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt, säger Mauri Hermundsson i ett pressmeddelande, och fortsätter:
– Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad. Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag, säger Mauri Hermundsson.
Mauri Hermundsson började på Aftonbladet 2014, under viralsajternas glansdagar på dåvarande Lajkat. Han har arbetat på Aftonbladet TV och byggt upp matsatsningen Svensk Mat på Facebook, det som i dag är Godares stora kanal på Facebook med närmare 200 000 följare.