Trots höga strafftullar siktar flera stora kinesiska elbilstillverkare på att utöka närvaron i Europa. Sverige spelar en nyckelroll i sammanhanget.
Sverige – "heliga graalen" för kinesiska elbilstillverkare
De kinesiska elbilstillverkarna siktar på att använda den svenska marknaden som en språngbräda in i Europa – trots EU:s strafftullar på upp till 36,3 procent för kinesisktillverkade fordon, uppger Svenska Dagbladet.
Med märken som Xpeng, BYD och Nio på stark frammarsch växer deras närvaro på kontinenten snabbt – och Sverige spelar en viktig roll i den strategin.
”Skandinavien, med dess höga andel elbilar, är en naturlig väg in i Europa”, säger Jens Olsen, ansvarig för Xpeng i Nordeuropa.
Stärka närvaron
Trots strafftullarna ser de kinesiska företagen marginalerna i Europa som mycket attraktiva, eftersom samma bilar säljs för dubbla priset jämfört med i Kina.
”Vi har överlevt priskrig och pandemi. Utmaningar är något vi äter till frukost”, säger Olsen till SvD.
Xpeng, som nyligen startade ett samarbete med Bilia i Sverige, har som mål att stärka sin närvaro och dubbla antalet återförsäljare i landet.
Bygger egna fabriker
Den svenska marknaden har snabbt blivit ett viktigt delmål för företaget, som ser Europa som ”den heliga graalen” för att nå global framgång.
Med ambitionen att dominera den europeiska marknaden planerar flera kinesiska företag att bygga egna fabriker i Europa, vilket skulle minska sårbarheten för strafftullarna.
Läs även:
Elbilskrisen i Europa – vad händer efter kollapsen? Realtid
Sverige trotsar global trend – satsar på hybrider. Realtid
Nyckelresurs för elbilar – helt i Kinas händer. Realtid