När branschen i övrigt kämpar i motvind gör svenska BIS Records tvärtom.
Svenskt skivbolag utsett till världens bästa
Mest läst i kategorin
I dag prisas svenska skivbolaget BIS Records vid Midem-mässan i franska Cannes. Bolaget har utsetts till Label of the year, eller Årets skivbolag, vid den klassiska musikbranschens årliga prisceremoni.
BIS har rönt stora framgångar 2007 och tendensen fortsätter i år. Bolaget har nominerats till flera musikpriser.
Bland dessa märks särskilt en Grammy-nominering i USA. Den har BIS fått för en kritikerrosad inspelning av Beethovens nionde symfoni. Minnesota Orchestra spelar under ledning av finske dirigenten Osmo Vänskä. Prisutdelningen sker den 10 februari, trots den pågående manusstrejken i Hollywood.
Realtid.se ringer och gratulerar Robert von Bahr, vd för BIS.
– Naturligtvis är vi jätteglada över att bli Årets skivbolag. Främst betyder priset bra PR, ett erkännande att BIS är en seriös label. Vi har ju fått priset en gång tidigare, 1998. Detta är första gången en label får priset för andra gången, säger Robert von Bahr.
På branschmässan i Cannes brukar många skivbolag hyra bås för att visa upp sig. Har ni ett dylikt i år?
– Nej, men det är ju precis vad de hoppas. Vi har haft bås några gånger men det är bättre att kunna röra sig fritt och inte behöva vakta båset. Så fort man lämnar båset är folk ju framme och så har du inga skivor eller lösa pinaler kvar. Dessutom är det vanvettigt dyrt. Ett bås går på minst 10.000 spänn.
Har BIS varit där ofta?
– Det här är 32:a gången jag är på Midem. Då har jag varit där i princip varje år sedan starten. Det var två år som jag vägrade åka av principiella skäl på grund av att Frankrike krånglade så med visum. IRA och ETA släpptes gladeligen in, men så trodde de att det skulle komma terrorister från Sverige.
Fyller Midem sin funktion fortfarande?
– Ja, alla branschmänniskor är där på samma gång. Ur den synvinkeln är det bra. Men att träffa folk och knyta kontakter gör du bäst om du inte har något bås, den saken är klar.
Var säljer BIS skivor bäst?
– Vi finns i cirka 40 länder. I princip är det alla större industriländer, samt några inte så stora. USA och Japan brukar växla vad gäller förstaplatsen över var vi säljer bäst. I Japan har vi dels skapat oss en viss framtoning, det är exotiskt med det svenska, svala. Sedan är jag personligen intresserad av sumobrottning vilket hjälper till vid de sociala kontakter.
– En av våra största säljare är Bachkantaterna med den japanska dirigenten Masaaki Suzuki. Det är inspelningar med periodala, tidstypiska instrument. Vi släpper tre-fyra skivor om året med Bachkantaterna och de säljer fantastiskt bra.
Och så har ni en Grammynominering.
– Ja, det är extra kul. För det är inte många gånger Grammyjuryn i USA ger ett sånt erkännande till utländska produktioner. De föredrar amerikanska orkestrar och då har vi ju Minnesota Orchestra som spelat in Beethovens nia. För mig är det lite extra trevligt att dirigenten Osmo Vänskä är finsk. Jag har ju finskt påbrå på mödernet. Morfar var solocellist i Helsingfors stadsorkester och mamma var prima ballerina på Finska operan, Margaretha von Bahr.
Ökar verkligen BIS försäljning av skivor, nu när branschen i övrigt dalar?
– Ja, vi säljer fler skivor. Den går faktiskt uppåt ganska kraftigt. Det är något som jag inte kunnat tänka mig tidigare. Och faktum är att det är i de länder där de laddar ned mest som försäljningen av fysiska skivor ökar. Det motsäger det sunda förnuftet men det är helt sant. USA är den stora marknaden för betalnedladdningar, England tvåa. Vår agent i USA sa att att nu kommer BIS att tappa, när nedladdningarna sätter fart. Men så blev det alltså inte.