En viral Tiktok-video har förvandlat svenskt godis till en global sensation. Efterfrågan har exploderat och företag kämpar nu för att hålla jämna steg med sötsuget.
Svenskt lösgodis tar USA med storm: "Som Willy Wonka"
Mest läst i kategorin
Utländsk media uppmärksammar att det svenska godiset har tagit USA med storm efter en viral succé.
Över en natt i början av året skedde något oväntat för Bonbon, den svenska godisbutiken i New York.
Leo Schaltz, medgrundare till företaget, fick plötsligt 1 000 beställningar på en dag – en enorm ökning från det vanliga fåtalet från nätet.
”Det var otroligt många, jag trodde något var fel”, berättar han för Bloomberg.
”Som Willy Wonka”
Det plötsligt uppförstorade godissuget orsakades av en inget mindre än en Tiktok-video från influencern Marygrace Graves.
Videon, där hon visar upp sitt senaste godisinköp från Bonbon, blev snabbt viral med över en miljon visningar. Därav den plötsliga hysterin kring godisbutiken.
”Det är som Willy Wonka”, säger Graves om fascinationen för det svenska godiset.
700 kronor kilot
Enligt Aftonbladet har ungdomar köat i timmar utanför godisbutiken i New York för att handla colanappar och dödskallar. Vissa kunder har till och med gett sig ut i pyjamas för att stilla sötsuget på nattetid.
Trenden har spridit sig och nu kämpar företag för att kunna möta efterfrågan.
”Vi har inte tillräckligt med godis”, säger Niclas Arnelin, affärschef på Orkla, och beskriver en växande brist på populära svenska godissorter.
Smakar det så kostar det som det bekant heter.
Kilopriset för svenskt lösgodis utomlands sträcker sig till 700 kronor, rapporterar Sveriges Radio.