Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög
Den samlade dagliga användningstiden för medier i de svenska hushållen låg under 2023 kvar på de rekordhöga nivåer som uppmättes under pandemiåren – sammanlagt ungefär sju timmar per person. Det är ungefär en timme mer än före pandemin. Det framgår av ett pressmeddelande.
Rörlig bild var det medieslag som allra flest tog del av under 2023. En genomsnittlig dag tittade nio av tio svenskar på rörlig bild i någon form. Vanligast var det att titta på strömmad tv. Något färre, drygt åtta av tio, använde sociala medier. Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade.
Sveriges Television (SVT) och Sveriges Radio (SR) är fortsatt de nyhetsmedier som den svenska befolkningen använder mest. Lite drygt hälften av befolkningen, 51 procent, tog under 2023 del av nyheter via SVT en vanlig dag, och 41 procent tog del av nyheter via SR. Det går att jämföra med 33 procent som tog del av nyheter via en morgontidning.
SVT:s strömningstjänst, SVT Play, hade under 2023 i princip lika stor räckvidd som Netflix, 32 respektive 33 procent i den svenska befolkningen. Medan de som använder Netflix framför allt är personer under 45 år, når SVT Play ut mycket jämnare i befolkningen, visar Mediebarometern 2023.
Netflix och SVT Play är de mest använda strömmingstjänsterna för rörlig bild och når långt fler än övriga strömningstjänster på den svenska marknaden.
Under pandemiåren stärktes dagspressens ställning och andelen hushåll som prenumererar på en digital morgontidning ökade. Under 2023 gick den andelen tillbaka något, från 42 till 40 procent. Samtidigt sjönk andelen som prenumerera på en tryckt morgontidning från 27 till 21 procent.