Realtid

Stjärnförvaltarna utklassar sin gamla fond

Carl Armfelt och Erik Sprinchorn.
Carl Armfelt och Erik Sprinchorn.
Ulrika Fjällborg
Uppdaterad: 28 feb. 2019Publicerad: 28 feb. 2019

Det blev en raketstart för Carl Armfelts och Erik Springchorns nylanserade fonden Core Ny Teknik. Den går direkt upp i toppen på Avanzas mest köpta-lista i februari.  Samtidigt ligger deras gamla fond, Robur  Ny Teknik, på listan över mest sålda fonder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Carl Armfelt och Erik Sprinchorn startade Core Ny Teknik den 4 februari. Sedan dess har den gått upp med 4 procent och handlas nu för 104 kronor.

Därtill är den Avanzas mest köpta fond i februari. Samtidigt ligger deras gamla fond, Robur  Ny Teknik, på listan över mest sålda fonder.

– Det är svårt att starta någon så det är klart att det är kul att det går bra, säger  fondens förvaltare Carl Armfelt.

– De var under många år framgångsrika förvaltare av Robur  Ny Teknik. Det är privatsparare som har stort förtroende för deras förvaltning, förklarar Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

Även hos Nordnet har Core Ny Teknik gått direkt in på mest köpta-listans fjärdeplats.

– Det är mycket ovanligt att en helt ny fond tar sig in så högt i toppen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

– Swedbank Robur Ny Teknik har länge varit en populär fond bland spararna, och när förvaltarna valde att starta eget under namnet Core Ny Teknik följer spararna i hög utsträckning med, konstaterar hon.

Hos Nordnet har Robur Ny Teknik åkt ut från köplistan, men tillhör inte de mest sålda fonderna.

ANNONS

Hos Avanza, med 472 000 kunder, har fonden idag 13 351 ägare, vilket är väldigt mycket efter en månad, säger Johanna Kull.

– Det har varit en lyckad lansering. Det är tydligt att fonden har spararnas förtroende.

Det tackar Carl Armfelt och Erik Springchorn för.

–  Vi tror att det behövs fler bra fonder. Det finns utrymme för fler fonder att göra ett bra jobb, säger Carl Armfelt.

För honom blir utvecklingen ett kvitto på att fonden är “relevant”. Han gläds särskilt åt att deras största kundgrupp är mellan 18 och 30 år.

– Att det är så många unga investerare känns också väldigt kul.

Vad är receptet bakom er framgång?

– Viktigast är våra områden. Inom teknik och hälsa hittar vi bolag som är mer lönsamma än ekonomin i stort. I en digital tid kommer digitala affärer att gå bra, säger han och tillägger att Stockholm erbjuder ett intressant fokus att verka från.

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS