Pensionsbranschens rådande motstånd kring flytträtt av pensionen och bristen på att driva på hållbara förändringar som gynnar konsumenter sätter käppar i hjulet för konsumenterna att styra över sin pension, vilket i hög grad påverkar deras framtida ekonomiska trygghet. Att som konsument kunna hantera sin pension är helt enkelt för otillgängligt och krångligt idag. Det skriver Lotta Rauséus, medgrundare och COO på Insurely.
"Vi måste sluta behandla konsumenter som passiva åskådare kring sitt pensionssparande"
Mest läst i kategorin
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Som både Frida Bratt och Helena Palmgren menar i sina respektive artiklar i Dagens Industri i december, finns det många uppsatta hinder inom pensionsbranschen som gör det svårt för konsumenter idag att få insikt och kontroll över sitt pensionssparande. Det handlar inte bara om rätten att flytta sitt tjänstepensionssparande utan även rätten till att ha full insikt i hur sitt tjänstepensionssparande ser ut och vilka avgifter man betalar.
Det är hög tid att omvärdera synen på konsumenter som passiva aktörer och istället börja tro på deras förmåga att själva kunna fatta informerade beslut. Genom att öka tillgängligheten av data och skapa en marknad som främjar konsumentens valfrihet kan vi skapa en mer dynamisk och inkluderande pensionsmarknad för alla.
För att konsumenter ska kunna fatta välgrundade beslut krävs tillgång till relevant och lättförståelig information. I dagens digitaliserade samhälle förväntar sig konsumenter att ha tillgång till sin information på ett enkelt sätt, där de befinner sig och när de behöver det, något som erbjuds dagligen av olika bolag och tjänster inom andra branscher. Tyvärr har pensionsbranschen inte hållit jämna steg med denna utveckling.
I dag har konsumenter dessutom sin pension utspridd hos flera aktörer, vilket både försvårar överblicken konsumenterna har för sitt sparande men även för att få så mycket avkastning som möjligt till en rimlig förvaltningsavgift. Fler företag bör därför sträva efter att erbjuda sina kunder att kunna dela sin pensionsdata med dem eller annan aktör för att på så sätt bidra till ökad transparens och välfärd.
Det är i dagsläget redan möjligt att ge konsumenter översikt kring sitt tjänstepensionssparande i realtid. Bolagen kan genom användning av datadelning i realtid undvika flera komplicerade och tidskrävande steg i processen kring pensionsflytt som tidigare varit resurskrävande och en tungrodd administrativ process. Genom att tillhandahålla tjänster som möjliggör för konsumenter att kunna få insikt och hantera sin tjänstepension kan vi stärka deras förmåga att fatta beslut som främjar deras egna intressen, men även för bolagen att kunna öka trovärdighet och lojalitet hos sina kunder.
Vi ser att det idag är få bolag som faktiskt gör det möjligt för kunden att få en översikt kring sitt pensionssparande. Vad beror motståndet på? Är det en fråga om tekniska utmaningar, brist på incitament från företagens sida, eller ovilja att förändra en etablerad praxis? Genom att möjliggöra för konsumenterna att vara mer aktiva och involverade i sina ekonomiska beslut kan vi skapa en mer transparent och hållbar framtid.
Europeiska kommissionen lade fram ett förslag för det kommande regelverket, Financial Data Access (FIDA), i juni förra året. FIDA är ett exempel på en reglering som skapar möjligheter istället för begränsningar, vilket är ett steg i rätt riktning mot ett modernare synsätt. FIDA innebär ett ramverk som ger konsumenter ökad tillgång till och kontroll över sin finansiella data inklusive pensionsdata.
Det är hög tid att överge synen på konsumenter som passiva och istället omfamna deras förmåga och ge dem möjlighet att fatta informerade beslut om sitt tjänstepensionssparande. Genom ökad tillgänglighet av data, minskar hindren i branschen och med stöd från regelverk som FIDA kan vi skapa en framtid där konsumenterna är centrala aktörer i sitt eget ekonomiska välbefinnande. En väl värd investering för framtidens pensionssektor.
Lotta Rauséus
Medgrundare och COO, Insurely