Realtid

Sweden Buyersclubs vd: "Vi har mycket att göra i Sverige"

Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 07 juni 2022Publicerad: 07 juni 2022

Sweden Buyersclub är en e-handelsplattform, men som har fokus på återkommande intäkter i form av medlemsintäkter. Jämfört med traditionella e-handelsbolag arbetar företaget med ett betydligt smalare lager.

ANNONS
ANNONS

— Vår plattform gör det möjligt att sälja produkter vi inte har på lager. Flödet innebär att det inte behövs lika mycket bundet kapital. Medlemsintäkterna skapar också en förutsägbar intäkt.
Det finns ingen direkt konkurrent med exakt samma affärsmodell i Sverige men alla e-handlare är konkurrenter. De företagen som har liknande affärsmodell är LuxPlus i Danmark och Costco i USA, uppger Emil Henriksson.

Affärsmodellen innebär att bolaget alltså får återkommande intäkter i form av medlemsintäkter. Utöver det tjänar man också pengar på sin handel där det likt andra företag sker ett påslag på affärerna. Under perioden mellan 2018 och 2021 har e-handelsbolaget haft en genomsnittlig omsättningstillväxt om cirka 60 procent, och en genomsnittlig tillväxt av återkommande intäkter på över 80 procent. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med över 100 procent. Under förra året var omsättningen cirka 30 miljoner kronor varav en tredjedel var medlemsintäkter.

E-handelsbolaget har också spikat en aggressiv tillväxtplan. Målet är att man redan 2025 skall omsätta 300 miljoner kronor, varav medlemsavgifter utgör cirka 50 miljoner. Sweden Buyersclub-chefen uppger att verksamheten blir lönsam i takt med att man växer. Målet för 2025 är en ebita-marginal om 15 procent.

— Vi utesluter inte förvärv och stänger inte dörren för det, men våra mål bygger på att vi når detta helt organiskt, säger Emil Henriksson.

Han har till skillnad från många andra börsbolag inga planer på världsherravälde. I alla fall inte i det kortare perspektivet.

— Vår modell är skalbar. Vi kan växa till andra länder utan göra infrastrukturinvesteringar förrän vi nått kritisk massa och vi vet att det är lönsamt. Men marknaden är så stor i Sverige. Det finns ingen anledning för att oss att expandera till andra ställen, även om det så klart kliar i fingrarna för vi har förutsättningarna på plats. Förr eller senare kanske vi når en nivå där det blir svårt att växa, men det är på sikt, säger Emil Henriksson.

Teckningstiden är den 24 maj till 8 juni. Teckningskursen är 8,70 kronor. Börsvärdet är 40 miljoner kronor pre-money. Totalt 75 procent av emissionen är säkerställd genom teckningsåtaganden från ledning, styrelse, anställda och externa investerare.

Kapitalet kommer att användas för att växa Sweden Buyersclub och nå lönsamhet. Cirka 50 procent av kapitalet kommer att vara en ekonomisk buffert och täcka övriga rörelsekostnader, 20 procent kommer att gå till marknadsföring och lika mycket till en vidareutveckling av den tekniska plattformen. Omkring 10 procent kommer att gå till att stärka upp organisationen.

ANNONS

— Vi har byggt en väldigt skalbar plattform, vilket gör att vi inte behöver pengar till den typen av utveckling. Egentligen behöver vi inte göra mer kring tech-plattformen. Nu har vi det som vi behöver och kan bara jobba med funktionaliteten och lägga till produkter, säger Emil Henriksson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS