Suitopia, som säljer skräddarsydda kostymer över nätet, siktar på att dra in 6-10 miljoner kronor i en crowdfundingkampanj på Pepins. För Realtid berättar Suitopias vd Sofie Abrahamsson att de ser potential inom flera kundgrupper, bland annat företagssegmentet.
Suitopia: "Vi är inte rädda att bli kopierade"
Ni vill satsa på B2B_försäljning med start 2024. Berätta mer om varför ni satsar på företagssegmentet.
– Vi har redan idag flera företag som kunder. Det roliga är att de har hittat oss på samma sätt som våra B2C-kunder – det är alltså bara inbound leads och vi gör ingenting aktivt för att bearbeta dem idag. Bland kunderna återfinns teatrar och operor världen över, men också studentorganisationer och hotell. Det vi ser är att det finns ett stort behov från flera målgrupper som vi idag inte utnyttjar potentialen inom, säger Suitopias vd Sofie Abrahamsson.
Ni arbetar med minimalt svinn, och tillverkar endast det som beställs. I vilken utsträckning tror ni att denna (hållbarhets)modell kommer att kopieras av andra aktörer i framtiden?
– Modeindustrin står ju för över 10 procent av koldioxidutsläppen och har en ohållbar vattenförbrukning som motsvarar fem miljoner människors konsumtion. Branschen måste förändras och vi, som omedvetna pionjärer, har samlat på oss erfarenhet sedan 2006. Vi är inte rädda för att andra aktörer ska kopiera oss, utan vill snarare hjälpa dem. Tack vare vår egenutvecklade plattform har vi automatiserat hela processen från kundens betalning, till producentens tillverkningsorder, proformafakturor och leveransinformation. Det gör att vi i framtiden även kan hjälpa andra som vill arbeta på samma sätt – allt de behöver göra är att fråga.
Hur kommer det sig att ni använde crowdfunding som investeringsmetod?
– Vi har genomfört en kraftig omstöpning av bolaget under pandemin, med fokus på lönsamhet, kvalitet och kundnöjdhet. Under de senaste två åren har vi skapar en skalbar produktion- och logistik och gått från ett Trustpilot-betyg om 2,8 till 4,2. Eftersom vår affär bygger på bra kvalitet och nöjda kunder där vi också har en användarbas med över 100 000 namn, med cirka 30 procent återkommande kunder, tror vi det är en kapitalanskaffningsform som lämpar sig väl för oss.
Målet är att få in 6-10 miljoner kronor. Hur ska det investeras i företaget?
– Vi kommer att initialt utöka organisationen med några nyckelroller inom kundservice, marknadsföring och B2B-försäljning. Vi kommer också utforska möjligheterna att etablera ett samarbeta med en europeisk produktionspartner. Under 2023 kommer vi också att göra en del projektinvesteringar, på vår webbsida, vårt varumärke och inom marknadsföring.
Ni uppger att ni vill växa på nya marknader. USA, Storbritannien och Tyskland nämns. Varför dessa länder? Samt, i vilken takt räknar ni med att etablera er i nya länder?
– Vi har redan idag en global kundbas, där framför allt USA, Storbritannien och Tyskland sticker ut med potential och står totalt för cirka 15 procent av totalförsäljningen. Vi ser redan i år ut att gå mot tillväxt på den brittiska marknaden, sett mot föregående år. För att kunna växa på ett lönsamt vis behöver vi först genomföra några projektinvesteringar. I vilken takt vi etablerar oss på en marknad beror såklart på storlek och konkurrens, men vi räknar med att satsa på en marknad i taget varje år. Istället för att göra allting samtidigt gör vi saker och ting fokuserat, alltid med lönsamhet i fokus.
Planerar ni en börsnotering? I så fall när?
– Just nu fokuserar vi på vår nuvarande kapitalanskaffning, men utesluter ingenting i framtiden.
Hur ska kapitalet som tas in förvaltas?
– Till skillnad från många andra just nu som måste sänka tillväxttakten och fokusera på lönsamhet har vi redan gjort det jobbiga jobbet. Under pandemin genomförde vi en omstöpning av bolaget med fokus på effektivisering och lönsamhet – givetvis med kvalitet och kundnöjdhet i centrum. Nu kommer det roliga – att satsa framåt. Kapitalet kommer att investeras i tillväxt.