Realtid

Lyxjätten LVMH faller på börsen efter rapportmiss

LVMH, Bernard Arnault
Bernard Arnault, vd för lyxkoncernen LVMH. (Foto: AP Photos/Michel Euler/TT)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 24 juli 2024Publicerad: 24 juli 2024

Det franska lyxkonglomeratet LVMH faller på börsen efter att delårsrapporten visat både lägre intäkter och resultat än väntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

LVMH rapporterar en lägre omsättning än väntat under andra kvartalet och aktien faller omkring 5 procent på Parisbörsen, skriver Dagens Industri

Omsättningen sjönk 1,1 procent till 20 983 miljoner euro, en minskning från 21 206 miljoner under motsvarande period i fjol. Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 21 410.

Den organiska försäljningstillväxten för hela koncernen var 1 procent, väntat 2,9 procent.

Koncernens största affärsområde, Fashion & Leather Goods, minskade omsättningen med 1,5 procent. Organiskt var tillväxten 1 procent för området, väntat 1,95 procent, skriver Finwire.

Rörelseresultatet under första halvåret var 10,65 miljarder euro med en rörelsemarginal på 25,6 procent. Väntat resultat var 11,08 miljarder euro.

Svag marknad i Kina

I Asien, exklusive Japan, föll LVMH:s försäljning med 14 procent i kvartalet, vilket var en försämring från nedgången på 6 procent i första kvartalet.

Lyxjättar som LVMH påverkas av den ekonomiska avmattningen i Kina, rapporterar BBC.

ANNONS

Kinesiska konsumenter skär ned på dyra inköp och influencers, som i vanliga fall visar upp sina dyra lyxköp online, ser sina sociala medier-konton borttagna. 

“I en osäker geopolitisk och ekonomisk miljö är koncernen fortsatt självsäker och kommer att behålla en strategi som är inriktad på att kontinuerligt öka attraktionskraften hos sina varumärken genom att dra nytta av den exceptionella kvaliteten på sina produkter och spetskompetens inom detaljhandeln”, skriver bolaget i sin rapport. 

”Vår strategi att fokusera på högsta kvalitet inom alla våra aktiviteter, kombinerat med energin och den oöverträffade kreativiteten hos våra team, kommer att göra det möjligt för oss att ytterligare stärka LVMH-koncernens globala ledarskapsposition inom lyxvaror igen under 2024”.

LVMH, MEURQ2-2024KonsensusFörändring mot konsensusQ2-2023Förändring
Nettoomsättning20 98321 410-2,0%21 206-1,1%
Organisk försäljningstillväxt, procent12,9-65,5%
ANNONS
ANNONS