Är det rimligt att en personbil som hyrs via leasingavtal plötsligt blir flera tusenlappar dyrare per månad – utan att kunden har möjlighet att säga upp avtalet? Konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende gällande två leasingföretags avtalsvillkor, och ärendet kommer sannolikt att avgöras i domstol, det rapporterar Råd&Rön.
Kraftigt ökade kostnader för leasingbil – avtal kan avgöras i domstol
Konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende gällande två leasingföretags avtalsvillkor, och ytterligare tillsynsärenden gällande företagens marknadsföring. Under 2022 fick myndigheten in hela 467 klagomål efter att leasingföretagen kraftigt hade höjt månadskostnaderna för kundernas leasingbilar. Det rapporterar tidningen Råd&Rön, som dock samtidigt noterar att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, konstaterat att leasingföretagen visst har rätt att höja avgifterna – även om inte alla håller med om det.
– Jag anser att avtalstexten inte klargjorde tillräckligt tydligt för konsumenten att höjningar i ränteläget skulle innebära att leasingavgifterna höjdes, säger Christina Ramberg, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, till Råd&Rön.
Som ett exempel tar hon att det på avtalets första sida endast står ”f.n.” med små bokstäver vid avgiften – och att detta innebär att leasingavgiften kan ändras framöver.
– Det är viktigt att de som säljer leasingavtal berättar för konsumenten att just i dag är det den här avgiften, men den kan stiga ganska mycket, säger Christina Ramberg.
Hon får stöd av Pär Magnusson, processråd på Konsumentombudsmannen:
– I infobroschyrer skriver man till exempel att den enda kostnaden som tillkommer är bränslekostnader och eventuella böter. Där står inte ett enda ord om att hyran är rörlig, säger Pär Magnusson till Råd&Rön.
Det tillsynsärende om avtalsvillkor som Konsumentverket har öppnat kommer förmodligen att avgöras i domstol, medan ärendet om marknadsföring fortfarande är under utredning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra sparräntor.