Realtid

FI: Konsumenter betalar flera miljarder för onödiga försäkringar

FI: Konsumenter betalar flera miljarder för onödiga försäkringar
Realtid.se
Uppdaterad: 16 feb. 2023Publicerad: 16 feb. 2023

Någon särskild försäkring när du exempelvis köper en ny tv eller diskmaskin är onödig. Det visar FI:s granskning av så kallade produktförsäkringar som är vanliga i detaljhandeln. Hemförsäkring är tillräckligt skydd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många konsumenter har i dag produkt- och tilläggsförsäkringar för vissa typer av varor, oftast elektronik eller vitvaror. Det de betalar för försäkringarna (premierna) uppgår till flera miljarder kronor årligen, enligt Finansinspektionen.

FI har granskat ett antal försäkringsbolag som är stora på området och kommit fram till att produktförsäkringar som regel inte behövs. Detta eftersom nästan alla i Sverige har en hemförsäkring som täcker kylskåp eller tv om dessa skulle gå sönder. En grundregel är nämligen att det bara går att få ersättning från en försäkring för en och samma skadehändelse, alltså att du bara kan få betalt en gång om något går sönder. Att ha flera försäkringar för samma saker blir därför bara en extra kostnad, men ger inget extra skydd.

I FI:s granskning framgår också att kunderna får låg ersättning i förhållande till vad de betalat i premie. Merparten av de pengar som betalas in till produktförsäkringen går nämligen inte till kunderna, utan till elektronikkedjorna som säljer produktförsäkringarna.

Det är försäkringsföretagen som är ansvariga för att alla som förmedlar eller säljer deras försäkringar, som till exempel elektronikkedjor, bara gör det till kunder som behöver dessa. FI kommer därför att ha en dialog med försäkringsföretagen om detta för att se till att konsumenter inte uppmanas att teckna försäkringar som inte behövs.

– Jag hoppas att fler konsumenter blir mer uppmärksamma och säger nej till en extra försäkring. Den blir ju bara en onödig utgift om de redan har en hemförsäkring, säger Åsa Larson områdeschef på Försäkring.

FI har också tittat på så kallade tilläggsförsäkringar i sin granskning. Det visar sig att konsumenternas behov av tilläggsförsäkringar skiljer sig åt beroende på ålder. Yngre har större behov av dessa jämfört med äldre, som ofta har litet behov av dem.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS