Realtid

Creandum investerar i dataanalys

Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 18 okt. 2022Publicerad: 18 okt. 2022

Förra året lämnade Anders Berntsson, Anton Reimertz och William Tisäter sina jobb på e-handelsplattformen Shopify för att istället starta eget. Mindre än ett år senare är dataanalysverktyget Mason verklighet – och grundartrion tar nu in kapital för fortsatt utveckling.

ANNONS
ANNONS

Den aktuella investeringsrundan omfattar 1,7 miljoner dollar, alltså lite drygt 19 miljoner kronor, och kommer från en rad aktörer med Creandum i spetsen. Även Shopifys grundare och vd, Tobias Lütke, går in med en rejäl slant, vid sidan av Christian Reber från Pitch, med flera. Det skriver Anders Berntsson på LinkedIn.

Idén bakom Mason är att verktyget ska hjälpa utvecklare att lättare hitta sådana data som man letar efter, och dessutom kunna visualisera den efterfrågade informationen.

”Data är ett lagarbete, men dagens dataverktyg är ”single-player”. ​De förvandlas till pappershögar av övergivna rapporter där team kämpar för att hitta och återanvända tidigare arbete. Bristen på stöd för samarbete tvingar team att lägga tid på att försöka felsöka frågor på Slack”, skriver Anders Berntsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS