Realtid

Småprat kan stärka din position på jobbet

Lyckas med karriären? Småprata på jobbet
Enkelt småprat kan stärka relationer, förbättra arbetsmiljön och öppna dörrar för karriärutveckling, enligt experter. (Foto: Unsplash)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 05 sep. 2024Publicerad: 05 sep. 2024

Småprat på jobbet kan betyda mer än vad du kanske tror. Det kan ge skjuts åt både din karriär och öka ditt välbefinnande. Här är experternas bästa råd för att bemästra konsten att småprata på jobbet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Att småprata om väder och utbyta artighetsfraser på jobbet kan kännas ytligt och som slöseri med tid.

Men forskare som har studerat småprat hävdar att det finns många fördelar med att ägna sig åt just detta, skriver Washington Post.

Småprat lägger nämligen grunden för djupare och mer seriösa diskussioner, vilket i sin tur kan få följdeffekter både på din karriär och ditt arbete.

Dessutom skapar det en positiv och trevlig arbetsmiljö.

”Stora saker händer när man pratar lite”, säger Matt Abrahams, som undervisar i strategisk kommunikation vid Stanford Graduate School of Business.

Att lära sig bemästra naturligt småprat kan dock ta tid och är något som kan behöva övas upp.

Experttips för effektivt småprat

  • Öppna frågor
    Håll samtalen avslappnade och lättsamma. Allison Gabriel vid Purdue University föreslår att använda öppna frågor som ”Vad har du för planer i helgen?” för att underlätta konversationen.
  • Fokusera på andra
    Var nyfiken och visa intresse och empati för den som du pratar med. Var närvarande och undvik till exempel scrollande på mobilen och annat som tar fokus från samtalet.
  • Tänk på vad du säger 
    Undvik att ta upp kontroversiella ämnen och håll dig borta från starka åsikter. Överdriv inte det privata och var uppmärksam på dina icke-verbala signaler, som ansiktsuttryck och gester.
  • Balansera samtalet
    Begränsa och balansera negativa och kritiska kommentarer. Låt det inte utvecklas till skvaller eller ventilering av problem.
  • Prata digitalt
    Om du arbetar på distans, utnyttja digitala plattformar för småprat. Skapa, eller gå med i,  sociala kanaler på företagets plattformar. Inled möten digitala möten med några minuters lättsamt samtal, föreslår experterna.
ANNONS

Läs mer:
Yrkeskunskap räcker inte längre: ”Nya förväntningar”. Realtid
Studie: Nyckeln till framgång stavas flexibilitet. Realtid
Experternas råd till unga: Så lyckas du i arbetslivet. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS