Skistar slår på stort med sitt Vacation Club, som lanserades för fyra månader sedan. En bra affär för aktieägarna, men en dyr affär för bostadsägarna. Anders Andersson (th) är kritisk.
Skistars nya sedelpress

Mest läst i kategorin
Skistar Vacation Club innebär en möjlighet att köpa sin semestertid i form en veckoandel i en bostadsrättsförening.
– Vår bedömning är att inom fem år kommer Skistar Vacation Club vara en betydande del av Skistars fastighetsutveckling. Alla internationella jämförelser visar att ownership-medlemmarna både är benägna att resa och att de gärna stannar kvar inom konceptet, säger Tommy Abrahamsson, affärsområdeschef Skistar Vacation Club, i en kommentar.
”Genom att äga en veckoandel säkrar man tillgång till fjällboendet under just den vecka på året man finner mest attraktiv. Varje veckoandel tilldelas poäng som också kan användas vid byte till semesterboende på annan ort, till exempel en resa till en grekisk ö, en kryssning i Västindien eller kanske en vecka i New York”, skriver Skistar i ett pressmeddelande.
Kostnad för en andel ligger mellan 69.000 och 360.000 kronor. Utöver det tillkommer en avgift runt 2.500 kronor per år.
Realtid.se når privatekonomen Anders Andersson som får negativa vibbar av upplägget.
– De dammar av time sharing-upplägget, som var populärt för tio år sedan. Då var det hus och lägenheter i Spanien där ägarna blev väldigt lurade och betalade otroligt höga priser. Då lockades folk att köpa andelar med möjligheten att byta sin vecka mot en vecka på Bahamas, säger han.
Anders Andersson påpekar att det är viktigt att räkna på den faktiska kostnaden innan man gör affär. Samtidigt säger han att exempelvis vecka 9 i Sälen ska kosta mycket mer än en sommarvecka.
Men spontant tycker han ändå att dessa priser är höga.
Hittills har intresset för Vacation Club varit mycket stort bland såväl svenskar som internationella gäster. En stor del av de tillgängliga andelarna såldes snabbt ut. Än så länge finns konceptet enbart i Sälen, där man sålt elva lägenheter, men Skistars plan är att framöver starta upp sådan verksamhet på övriga orter.
– Det går 52 veckor på ett år och vi har snögaranti från mitten av november fram till första maj, säger Karin Peterson, pressansvarig på Skistar till Realtid.se och påpekar att Skistar satsat stort på upplevelsecentrat Experium, som är öppet året runt.
<annons1><annons1>Exakt hur mycket Skistar drar in per lägenhet vill hon inte gå in på utan hänvisar till informationen från den senaste delårsrapporten för 1 september 09–28 februari 2010 som förkunnar att bolaget under perioden har sålt tomter, bostadsrätter och andelslägenheter (Ownership) sålts för 30 miljoner kronor med en förädlingsvinst om 23 miljoner.
Det går alltså att säga att Vacation Club är smidigt för ägarna och lukrativt för aktieägarna?
– Så kan man säga, och det har varit ett stort intresse, så vi tittar vidare på detta koncept, säger hon.






