Realtid

Satsar exitpengar på elektriska transportbilar från Trollhättan: ”Massiv upprampning”

Med solceller på taket och en prislapp på 120.000 kronor så lanserar nu Clean Motion det nya transportfordonet "EVIG". Här en bild från lanseringsevenemanget i Göteborg.
Med solceller på taket och en prislapp på 120.000 kronor så lanserar nu Clean Motion det nya transportfordonet "EVIG". Här en bild från lanseringsevenemanget i Göteborg.
Anders Frick
Uppdaterad: 21 okt. 2022Publicerad: 21 okt. 2022

Med solceller på taket och en prislapp på 120.000 kronor så lanserar nu Clean Motion i Trollhättan nu ett nytt transportfordon. Satsningen finansieras bland annat av Techno Creatives exit från Bokio.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I somras gjorde Techno Creatives en exit med gott resultat då bokföringsjätten Visma köpte startupbolaget Bokio. Nu går pengarna till investeringar i billiga, elektriska transportbilar från företaget Clean Motion, som har sin produktionsanläggning i den klassiska Saab-staden Trollhättan.

Fordonet i fråga går under namnet EVIG – ett lättviktsfordon som är optimerat för ”last mile”-leveranser. De första fordonen kommer att levereras i slutet av året till de tiotal kunder som bolaget är partner med. Det handlar om Malta Post (postleveranser), Picsmart (personal shopper), Bzzt (kurirleveranser), Broucacef (läkemedelsdistribution) och Paack/H&M (detaljhandel). Av dessa är postverket på Malta en av de mest intressanta för Clean Motion:

– EVIG kommer att kunna göra stor nytta i såväl Sverige som Europa, men från Medelhavet och söderut finns det potential att helt klara sig på solcellstaket. När vi väl kan demonstrera att det fungerar, och Malta Post blir ett första viktigt test, så kommer vi på riktigt kunna klippa sladden. Det är då EVIG lever upp till sitt namn som är en anspelning på ”evighetsmaskin”, säger Göran Folkesson, vd på Clean Motion, till Realtid.

Prislappen på de elektriska fordonen är i grundversionen 10.900 Euro, vilket motsvarar knappt 120.000 kronor. För att kunna hålla priserna så låga så avgränsar bolaget användningsområdet för fordonet och gör det lätt – vikten är bara 250 kg.

– Vårt fokus är städer och vi begränsar maximal hastighet till 60 km/h. Genom att sedan tänka på effektivitet i varje led minskar vi vikten på fordonet, vilket minskar behovet av batterier, och så vidare. Samtidigt kan det utföra samma arbete i städer som ett många gånger tyngre fordon, säger han.

De första bilarna kommer att levereras redan i slutet av 2022, och bolaget planerar därefter att snabbt öka produktionstakten i lokalerna i Trollhättan.

– Målsättningen är att vi skall gå till en produktionstakt av två fordon om dagen i början av 2023 till 20 fordon om dagen i slutet av 2023. Det är en massiv upprampning av produktionskapacitet men vi bedömer det som fullt möjligt. Det betyder att i slutet av året så kommer vi att ha en produktionstakt på ungefär 5000 fordon per år, säger Göran Folkesson.

Just nu pågår en teckningsperiod av ett optionsprogram, vilket är fullt garanterat av ett konsortium. Det gör att bolaget kommer att få in drygt 15 miljoner kronor i slutet av månaden. Sedan tidigare har Göteborgsbaserade Techno Creatives investerat i Clean Motion på First North Growth Market samt gått in med 7,5 miljoner kronor i ett gemensamt ägt bolag, Electric Vehicle Cloud Technology, med pengar som kommer från bolagets exit ur Bokio. Techno Creatives är nu tredje största aktieägare med 5 procent av bolaget, men enligt Joel Rozada, vd för Techno Creatives, är ambitionen att öka innehavet till ungefär 10 procent.

ANNONS

– Fordon som minskar klimatpåverkan och kan gå 10-20 mil med minimal batteriförbrukning gör att detta är en satsning som vi tror starkt på, säger Joel Rozada.

Så ser EVIG ut

Så ser EVIG ut

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
globala
Spela klippet

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

Med en befolkning större än Kinas och en ekonomi som växer i rekordfart kan en ny global jätte vara på väg att utmana den rådande ordningen. I en tid då den ekonomiska världsordningen står inför stora förändringar behåller USA fortfarande sin position som världens största ekonomi – med Kina på en stark andraplats. Men ett […]