Trots ökade utbildningsnivåer visar en ny global studie att färdigheter inom läsning och räkning försämras i många länder. I Sverige presterar vuxna fortsatt mycket väl, men stora skillnader syns mellan olika grupper.
Vuxna läser allt sämre – men inte i Sverige
Mest läst i kategorin
Nya resultat från OECD:s internationella studie om vuxnas färdigheter (PIAAC) avslöjar stora variationer i läs-, räkne- och problemlösningsförmåga bland vuxna i åldrarna 16–65 år.
Studien visar att en betydande andel av befolkningen i rika länder har bristande kunskaper, medan Sverige fortsatt presterar högt vid en internationell jämförelse.
Missa inte: Från botten mot toppen? Svensk ekonomi tar fart. Realtid
OECD:s rapport bygger på tester med 160 000 deltagare från 31 länder och avslöjar att cirka 20 procent av vuxna har så pass låga kunskaper i läsning och matematik att de motsvarar nivån hos en tioåring, uppger The Economist.
Samtidigt ser länder som Finland, Sverige och Japan bättre resultat än snittet. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) rankas Sverige bland de fem bästa länderna inom samtliga kunskapsområden.
Ingen större förändring
Samtidigt finns stora interna skillnader i Sverige.
Utrikes födda presterar generellt sett sämre än inrikes födda, särskilt inom läsning, där bara 36 procent av utrikes födda når nivå 3 eller högre, jämfört med 72 procent av inrikes födda.
Läs även: SCB: Miljoner svenskar använder AI – men det finns en hake. Dagens PS
Jessica Baldgrim, utredare på SCB, påpekar att faktorer som utbildningsbakgrund och språkkunskaper spelar en avgörande roll.
”Det har inte skett någon större förändring sedan 2012. För personer med bristande färdigheter finns det risk för sämre etablering på arbetsmarknaden”, säger hon.
Påverkar yrkesvägar
Bland de 780 000 svenskar som har otillräckliga läsfärdigheter syns en tydlig koppling till utbildningsnivå.
En av tre personer med förgymnasial utbildning saknar tillräckliga kunskaper.
”Skillnaderna inom räknefärdigheter kan bero på individers val av utbildning, vilket i sin tur påverkar yrkesvägarna”, förklarar Lotta Larsson, utredare på SCB.
Globalt sett ser OECD en oroande trend: allt fler vuxna får sämre resultat i läsning, trots ökad utbildningsnivå.
Andreas Schleicher från OECD tror att det delvis beror på mindre läsning av längre texter, vilket kan kopplas till sociala medier och digitala vanor.
Läs även: Upp till bevis – så smart är svensken. News55