Framtidstron har ökat något hos svenska småföretag, enligt en undersökning av Visma. Däremot sker ökningen från rekordlåga nivåer.
Visma: Något förbättrad framtidstro bland småbolag
Framtidstron har ökat något hos små och medelstora företag. Samtidigt sker det från en rekordlåg nivå. Det visar vårens Affärsbarometer från Visma Advantage, en undersökning som omfattar totalt 1 232 svenska småföretag.
Totalt 34 procent av företagen i undersökningen bedömer att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna. Det är en ökning mot föregående undersökning då motsvarande siffra var 28 procent. Drygt 33 procent ser en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet och knappt 31 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska.
IT och telekom samt hotell och restaurang är de branscher där företagen är mest positiva. Mest negativa är aktörer inom bygg samt transport och åkeri.
– Det ekonomiska läget, med hög inflation, stigande räntor och ökade kostnader, stressar och pressar många små och medelstora företag. Samtidigt är det tillfredsställande att se hur många företag fokuserat på att sänka sina kostnader och gjort anpassningar till det nya läget. Det kommer att gynna dem när konjunkturen åter vänder uppåt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.