Medan partierna bråkar om brutna löften i klimatpolitiken så sliter många företag varje dag för den livsnödvändiga gröna omställningen. En viktig förändring har skett i det tysta: huvudansvaret har smugit över från politiken till oss företag. Detta ansvar får inte hamna mellan stolarna. Jag föreslår att någon i varje bransch räcker upp handen. Det skriver Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience.
Vi företag har fått ansvaret – ta ledartröjan i din bransch!
Minns ni grupparbetena i skolan? När man hamnade i en grupp där ingen vågade kliva fram och bestämma hur arbetet skulle genomföras. När tiden var ute hade gruppen sällan något konkret att visa upp till skillnad från gruppen med den ansvarstagande ledaren. Det påminner om näringslivet idag. Någon i varje bransch måste våga leda.
Sverige och många andra länder är i full färd med den gröna omställningen. Vi måste kunna se våra barn i ögonen och stå för hur vi agerade, och inte minst inom grön industri görs framsteg. Att ställa om till fossilfritt är idag en viktig konkurrensfördel. Men uppfattar alla företag sin avgörande roll i omställningen?
Många inom näringslivet efterlyser politiska åtgärder och tydligare mål – även jag. Här finns ett brett, betydelsefullt stöd från företag som vill göra sitt bästa. Att ställa om har blivit nödvändigt för långsiktig lönsamhet, alltså för företagens överlevnad. Politikerna måste hjälpa oss och bli mer konkreta kring vägen mot klimatmålen!
Men politiken är som bekant långsam och tiden är knapp. Det behövs fler egna initiativ. Vi tänker leda convenience-branschen igenom hållbarhetsutmaningen och agera förebild i branschen. Vi har en tydlig plan, inklusive ambitionen för Pressbyrån och 7-Eleven om ett fullt hållbart sortiment 2030. Vem tar ansvaret i din sektor?
Väl medveten om att jag inte är den första att ställa frågan så tror jag det finns ett egenvärde i att lyfta den om och om igen tills en förändring sker. För det krävs i alla branscher, liksom i klassrummet, att någon vågar leda. Räck upp handen, visa vad ni gör och vilka planer ni har! På så sätt kan vi hjälpa branschkollegor och konkurrenter, och i slutändan våra barn och barnbarn, och lotsa samhället åt rätt håll.
Vi har ett forskningsbaserat experimentlabb där vi provar oss fram till framtidens hållbara convenience. Vi chansar trots att det kostar – för det finns inget alternativ. Vi har inte alla lösningar men vi vet tillräckligt för att röra oss åt rätt håll. Rädslan för att göra fel får inte förlama oss.
År 2030 ska vi minst ha halverat växthusgasutsläppen för att försöka begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader. Jag är optimistisk och vi företag kommer att kunna säga att vi drog vårt strå till stacken. Men då behövs tydligare ansvar inom alla sektorer.
Läget är kritiskt – ta ledartröjan i din bransch nu!
Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience