Prestigeprojektet Västlänken i Göteborg kommer att fördyras med 8 miljarder kronor och försenas med 4 år. Det meddelar Trafikverket på en pressträff idag.
Västlänken försenas – och fördyras
Västlänken är en dubbelspårig järnvägsförbindelse som är under byggnation i centrala Göteborg. Den kommer att bli åtta kilometer lång varav sex kilometer kommer att gå i tunnel, och tanken var att den ska invigas 2026. Men idag meddelar Trafikverket att invigningen försenas till 2029-2032, mest troligt 2030. Dessutom väntar en kostnadsökning på 25 procent.
Västlänken skulle kosta 28,4 miljarder kronor, men nu beräknas den istället kosta 34,3-38,5 miljarder kronor. Enligt Trafikverkets prognos landar den slutliga kostnaden mest troligt på 36,5 miljarder kronor.
En faktor bakom förseningen är att konsortiet AGN Haga kastades ut av Trafikverket från att bygga vidare den så kallade Hagaetappen när det visade sig att bolaget jobbade för långsamt och hade brister i arbetsmiljön.
Kommunalrådet Axel Josefson (M) tycker Göteborg borde kompenseras ekonomiskt eftersom det försenade projektet drabbar staden negativt.
– Det är något som måste diskuteras hur Göteborgs stad ska bli ersatt, säger Axel Josefson till GP.
Martin Wannholt, kommunalråd för missnöjespartiet Demokraterna, som de senaste valen har gått till val på att stoppa infrastrukturprojektet, är fortsatt kritisk:
– Än en gång visar det att göteborgarna haft rätt om Västlänken, säger Martin Wannholt (D) till GP.
Dessutom tror han inte att de siffror som Trafikverket presenterade idag stämmer.
– Jag har ingen anledning att tro på dem. Jag har svårt att ta siffrorna på allvar, säger Wannholt.