Realtid

Uppgörelse om hållbara flygbränslen klar

Realtid.se
Uppdaterad: 26 apr. 2023Publicerad: 26 apr. 2023

Sent under tisdagskvällen nådde Europaparlamentet, EU:s medlemsstater och EU-kommissionen en överenskommelse om ny lagstiftning för flygets klimatomställning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

ReFuelEU Aviation är EU:s regelverk för flygets övergång till hållbara flygbränslen och är den sista delen på transportområdet att färdigställas i EU:s klimatlagstiftningspaket Fit for 55. Det framgår av ett pressmeddelande.

Europaparlamentariker Erik Bergkvist (S) har varit den socialdemokratiska gruppens (S&D) huvudförhandlare från Europaparlamentets transportutskott.

– Vi har landat i en skarp överenskommelse som säkrar flygets framtid som klimatmässigt hållbart. Detta är en ambitiös färdplan med målet att det ska gå att flyga klimatneutralt i Europa så snart som möjligt. Vi pekar ut kursen för en grön global flygsektor genom denna lagstiftning, säger Erik Bergkvist (S) i en presskommentar.

Lagstiftningen om hållbara flygbränslen ska säkerställa rättvisa villkor när flygsektorn ska ställa om till att bli klimatmässigt hållbar. Idag är andelen hållbart flygbränsle som används inom flygsektorn mycket låg. Regelverket syftar till att öka både utbud och efterfrågan på hållbara flygbränslen, och därigenom minska flygets klimatavtryck. I lagstiftningen kommer reglering av bland annat produktion av flygbränslen, flygplatsers bränsleinfrastruktur och flygbolagens bränsleanvändning inom EU att innefattas.

Den nya uppgörelsen innebär bland annat: 
• Att målen för inblandning av hållbara flygbränslen höjs markant jämfört med kommissionens ursprungliga förslag och rådets initiala förhandlingsposition. Inblandningen av hållbara bränslen ska vara minst 2 procent redan 2025 och öka till 70 procent senast 2050 (varav 35 procent syntetiska bränslen).
• Att definitionen av hållbara flygbränslen breddas jämfört med EU-kommissionens ursprungliga förslag och bränslen tillverkade av bland annat skogsbrukets och jordbrukets biprodukter inkluderas som hållbara.
• Att mindre flygplatser frivilligt kan ansluta sig till regelverkets system för att kunna klassas som hållbara och få tillgång till EU:s stödsystem för investeringar.

Överenskommelsen innebär att EU:s historiskt omfattande klimatpaket Fit for 55 nu är färdigförhandlat för transportsektorn.

 

Nästa steg i processen är att Europaparlamentet och rådet formellt ska granska och godkänna överenskommelsen, vilket väntas ske inom de närmaste månaderna.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS