Realtid

Techjätten konkurrerar om katastrofvarningar

katastrofvarningar
Hesa Fredrik får ta och tjuta högre nu när fler appar ska konkurrera om katastrofvarningar. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Annelie Sandström
Uppdaterad: 05 juli 2024Publicerad: 05 juli 2024

Hesa Fredrik har varnat svenskarna för faror i snart hundra år. Facebook har skickat nödlarm i ett decennium. Nu ger sig Spotify in i leken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Krisinformation.se skickar ut notifikationer om händelser och samhällsstörningar i Sverige.

Nu ser appen ut att få en konkurrent hos ingen mindre än Spotify.

Strömningsjätten testar ett system för att kunna sprida varningar för olika nödlägen till allmänheten.

”På Spotify genomför vi rutinmässigt ett antal tester i ett försök att förbättra vår användarupplevelse”, säger strömningsjätten enligt Techcrunch.

Nosar på Metas territorium

Någon vidare förklaring till varför Spotify vill ta ett större samhällsansvar i denna allt mer oroliga värld har inte getts.

Teknikexperten Chris Messina upptäckte funktionen genom olika fraser inbäddade i appens kod, bland annat ”Nödlarm i Sverige” och ”Viktigt meddelande till allmänheten”.

Han spekulerar att Spotify genom satsningen ska få fler användare att aktivera notifikationer från appen, skriver Breakit.

ANNONS

Nödlarm kan även stärka Spotifys ställning som en oumbärlig app – och därmed sätta press på Meta, skriver Dagens PS.

Sedan nästan ett decennium tillbaka har techjättens sociala medier-plattform Facebook haft en Safety Check-funktion som  visar uppdateringar vid större katastrofer.

Läs mer:
Spotify-grundarens bolag i frontlinjen för defensetech. Realtid
Ännu en bolagstopp säljer sina Spotify-aktier. Realtid
Spotify får sig en uppsträckning – bröt mot EU-lag. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]