Hesa Fredrik har varnat svenskarna för faror i snart hundra år. Facebook har skickat nödlarm i ett decennium. Nu ger sig Spotify in i leken.
Techjätten konkurrerar om katastrofvarningar
Krisinformation.se skickar ut notifikationer om händelser och samhällsstörningar i Sverige.
Nu ser appen ut att få en konkurrent hos ingen mindre än Spotify.
Strömningsjätten testar ett system för att kunna sprida varningar för olika nödlägen till allmänheten.
”På Spotify genomför vi rutinmässigt ett antal tester i ett försök att förbättra vår användarupplevelse”, säger strömningsjätten enligt Techcrunch.
Nosar på Metas territorium
Någon vidare förklaring till varför Spotify vill ta ett större samhällsansvar i denna allt mer oroliga värld har inte getts.
Teknikexperten Chris Messina upptäckte funktionen genom olika fraser inbäddade i appens kod, bland annat ”Nödlarm i Sverige” och ”Viktigt meddelande till allmänheten”.
Han spekulerar att Spotify genom satsningen ska få fler användare att aktivera notifikationer från appen, skriver Breakit.
Nödlarm kan även stärka Spotifys ställning som en oumbärlig app – och därmed sätta press på Meta, skriver Dagens PS.
Sedan nästan ett decennium tillbaka har techjättens sociala medier-plattform Facebook haft en Safety Check-funktion som visar uppdateringar vid större katastrofer.
Läs mer:
Spotify-grundarens bolag i frontlinjen för defensetech. Realtid
Ännu en bolagstopp säljer sina Spotify-aktier. Realtid
Spotify får sig en uppsträckning – bröt mot EU-lag. Realtid