Efter att kollektivavtalet mellan Seko och Almega Tågföretagen löpte ut den 30 april har förhandlingarna om ett nytt avtal strandat. Främsta anledningen till detta är att parterna har olika syn på schemaläggning och arbetstid. Då avtalet har löpt ut har fredsplikten mellan parterna upphört och Seko har varslat om strejk för cirka 1 200 av sina medlemmar, inklusive lokförare och tågpersonal, från och med den 11 maj.
Tågstrejk står för dörren
Så länge det finns ett giltigt kollektivavtal mellan parterna råder fredsplikt. Detta innebär att varken fackförbund eller arbetsgivare som är bundna av avtalet kan ta till stridsåtgärder mot varandra. Först om kollektivavtalet löper ut och parterna inte kan enas om ett nytt avtal är stridsåtgärder tillåtna, enligt Lotta Antonsson, HR och Arbetsrättsexpert på Simployer.
Syftet med en stridsåtgärd är att sätta press på den andra parten för att driva igenom krav. Genom att vidta negativa konsekvenser för den andra parten kan fackförbundet eller arbetsgivaren försöka tvinga fram ett avtal. Vanligtvis vidtar arbetstagarsidan åtgärder mot arbetsgivararen eftersom kostnaden för en eventuell konflikt är hög och skadeverkan stor för arbetsgivaren.
De medlemmar som är uttagna i strejk arbetar inte och får då ingen lön från arbetsgivaren. De får istället ersättning från fackets konfliktkassa. Storleken på ersättningen beslutas av förbundsstyrelsen.
Enligt det varsel som Seko lagt så kommer de den 11 maj ta ut medlemmar i strejk. Den 11 maj kommer Öresundstågen och Transdev beröras. Den 15 maj och den 18 maj kommer strejken successivt öka och då även beröra SJ, Green Cargo och tunnelbanan i Stockholm.
Medlingsinstitutet har på begäran av parterna beslutat om medling i tvisten om nytt kollektivavtal. Förhoppningen är att nå en lösning innan den 11 maj.