Långa väntetider, beställningsstopp och bedragare som söker investeringar i solcellsparker. Utmaningarna i solcellsbranschen är många, men det Axel Johnson-äga solcellsbolaget Otovos nya Sverige-vd Vida Wachtmeister möter svårigheterna med en positiv inställning.
Solcellsföretagets nya vd: ”Tråkigt att branschen solkas ner”
La Reine-mannen är tillbaka och lockar investeringar till solcellsbranschen, elhandelsbolaget Greenely försämrar avtalen för solcellsproducenter utan att berätta det, och nya solcellskunder kan få vänta i upp till ett halvår på anslutning. Det är några av de nedslående solcellsnyheter som Realtid har berättat om under hösten.
Å andra sidan har vi även skrivit om den otroligt snabba återbetalningstiden för solceller, att det ska byggas solcellsförsedda lastbilar i Västsverige, och att kungen skulle kunna spara 2 miljoner kronor per år på att placera solceller på Stockholms slott.
Vida Wachtmeister är ny vd på solcellsföretaget Otovo, och det är tydligt att hon föredrar att se den positiva sidan av det exploderande intresset för solceller.
– Solcellsmarknaden växer och har vuxit med raketfart de senaste åren. Det är inte konstigt att en del lycksökare försöker ta sig in i en bransch som har fått ett sådant uppsving. Det är givetvis otroligt tråkigt att branschen solkas ned och att konsumenter riskerar att drabbas, samtidigt som jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma att det finns opålitliga aktörer så att konsumenter kan undvika dem, säger Vida Wachtmeister till Realtid.
Hon var tidigare landschef på PlusDental och har bland annat även arbetat på Freenow/MyTaxi, Samsung och Bold. Med sin techbakgrund ska hon hjälpa Otovo att dra nytta av den nya tidens affärsmodeller – bland annat genom att erbjuda kunderna att hyra sina solceller istället för att köpa dem.
– Vår leasingtjänst innebär att kunder hyr sina solceller och är något som kunder anser vara tryggt då Otovo är ansvariga för både installation och allt underhåll och service av anläggningen i upp till 20 år. Det gör att kunden inte behöver riskera att stöta på opålitliga installatörer eller skumma firmor, säger hon.
På vilket sätt arbetar ni för att minimera er egen risk att råka ut för oseriösa aktörer?
– I Europa finns Otovo på 13 marknader och är den ledande marknadsplatsen för solceller åt privatpersoner. Detta innebär att vi kan marknaden, inte bara i Sverige, och har den kunskap och de resurser som krävs för att så långt det är möjligt säkerställa att alla aktörer och samarbetspartners vi har är legitima och pålitliga. Otovo har strikta riktlinjer för val av utrustning och installatörer som följer alla lagar och regler, säger hon.
Över 300 000 villaägare planerar att investera i solpaneler under 2023, vad får det stora intresset för konsekvenser för er?
– I takt med att behovet av solceller har vuxit något enormt på väldigt kort tid har industrin drabbats av långa väntetider och brist på produkter. Några bolag har till och med behövt införa beställningsstopp. För Otovo har det höga trycket inneburit något längre väntetider än normalt men vi ser också att tillverkningen av utrustning successivt anpassar sig till den ökade efterfrågan, så att det åter blir balans på marknaden, säger Vida Wachtmeister.