Den nya förändringen får vissa miljövänner att koka. Trots miljonrullningen från investerare och hundratusentals aktiva användare får svenska Bowers källsorterande app en hel drös med kritiska kommentarer på sociala medier efter förändring.
Appen skulle hjälpa miljön – får kritik
Mest läst i kategorin
Appen skulle få fler att panta, källsortera och städa upp i naturen – men nu växer kritiken.
”Folk känner sig lurade”, säger en anonym användare till Svenska Dagbladet.
MISSA INTE: Välbetald men slutkörd: ”Inte sett solen på tre månader”
Hyllad av apple
Bland annat Apple har hyllat appen, som tidigare hette Pantapå men som bytt namn till Bower. Bolaget har stora, mäktiga investerare bakom sig som Nestlé, Mondelez och Orkla som betalar dem årligen.
Skannar streckkoder
Användarna scannar streckkoder på sopor som de hittar i naturen, exempelvis chokladkakspapper och tomma paket med frukostflingor. I appen samlar användarna poäng från streckkoderna innan de slänger skräpet på närmaste återvinningsstation.
I slutet på september meddelades en kommande stor förändring. Användarna kallades för ”miljöhjältar” och uppmuntrades att förbereda sig för ”ett nytt äventyr”.
Läs mer: Det vill du ha koll på när nya EU-lagen införs. Dagens PS
Men förändringen blev inte så populär, om man ska tro några av kommentarerna på företagets egna sociala medier.
”Över 1 700 poäng borta, inte alls kul när man har kämpat ihop dessa”, skriver en miljöhjälte på sociala medier, enligt SvD.
Mer som rollspel
Användarna samlar fortfarande poäng i appen som kan bytas mot pengar – men sopor som inte hör till anslutna varumärken ger bara erfarenhetspoäng.
På så vis liknar detta mer ett rollspel eller mobilspel som Pokemon Go, där du inte får något för arbetet i verkligheten.
Missa inte: Europa backar: Kan påverka hela miljökampen. Dagens PS
Tidigare fanns en gräns vid 35 kronor per månad i intjänade pengar. Nu har gränsen tagits bort, men eftersom allt skräp inte längre ger pengapoäng krymper ersättningsnivåerna ändå.
Inte skalbart
Förändringen förklaras med att appen, sedan i somras, sprids internationellt till 176 länder.
”Affärsmodellen där vi gav betalt för alla förpackningar, även de vi inte hade täckning för, var inte skalbar eller ekonomiskt hållbar”, säger vd Suwar Mert, till SvD.
Läs mer: Regeringens nej till vindkraft hotar Sveriges elförsörjning. Realtid