Nu i helgen inför Trafikverket ett nytt tågplaneringssystem, kallat MPK. SJ och övriga tågoperatörer är kritiska till tidsplanen och befarar stora störningar på tågtrafiken.
SJ räknar med störningar i helgen när Trafikverket byter it-system
Mest läst i kategorin
Under onsdagen stod stora delar av Sveriges tågtrafik stilla av säkerhetsskäl på grund av systemfel i telekommunikationen hos Trafikverket. Stoppet varade i drygt 2,5 timmar och gav en föraning om vad som skulle kunna hända i helgen när Trafikverket byter it-system.
Natten mot söndag den 11 december inför Trafikverket det nya tågplaneringssystemet MPK. Förkortningen står för marknadsanpassad planering av kapacitet och ger möjlighet för tågbolag och järnvägsentreprenörer att överblicka sitt kapacitetsbehov. Enligt Trafikverket frigör och optimerar MPK järnvägens totala kapacitet, vilket gör att järnvägen kan användas till att köra fler tåg samt till fler underhålls- och investeringsåtgärder.
Från tågoperatörernas sida gläds man visserligen åt det nya systemet, men är kritiskt till tidsplanen. SJ har sedan maj månad skrivit flera brev till Trafikverket, och i oktober skrev branschorganisationen Tågföretagen till den nya infrastrukturministern Andreas Carlson där man framför sin oro över införandet av MPK. Förutom tekniska brister i själva systemet så kritiseras det faktum att Trafikverket är sena, vilket gör att operatörerna exempelvis inte har fått testdata i tid.
– MPK ska kommunicera med ett 30-tal system hos oss, och för att hinna med integrationen så hade vi behövt få testdata och liknande för flera månader sedan, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ, till Realtid.
Realtid har tidigare skrivit om SJ:s egna problem med biljettförsäljning men den här gången är det alltså inte biljetterna som är problemet utan själva tågplaneringen.
– Det är ju Trafikverket som inför MPK, och hela branschen har efterfrågat en plan B om förändringen inte går som planerat. Från SJ:s håll så har vi förberett oss så mycket som vi kan och har bemannat upp på alla håll och kanter. Vi hoppas att systembytet kommer att gå bra, men vi vet ju inte om det kommer att bli förseningar eller inställda tåg. Och vi såg ju igår kväll hur snabbt saker och ting kan förändras, säger Martina Nord.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana säger i ett pressmeddelande att ”Det ska erkännas att det har varit en utmanande resa, vilket inte är så överraskande då det handlar om ett skifte som påverkar mer eller mindre samtliga gränssnitt, arbetssätt och rutiner som rör planering och trafikledning hos både oss och de drygt 50 järnvägsföretag som idag trafikerar järnvägen”.
Att tågplaneringssystemet införs nu i helgen beror på att tågplanen för 2023, kallad T23, samtidigt träder i kraft – något som alltid görs dagen efter den andra lördagen i december varje år. Tidpunkten styrs av Internationella järnvägsunionens regler, och sker samtidigt över hela Europa.