Svenskarnas konsumtionsvanor har förändrats under lågkonjunkturen, i både stora och små köp.
Så har lågkonjunkturen påverkat vårt beteende
Mest läst i kategorin
Under rådande lågkonjuktur har våra konsumtionsvanor ändrats. Nu köper vi mindre ekologisk mat och färre bilar, men vi fortsätter köpa resor som förut, skriver TT.
Försäljningen av bilar har minskat med ungefär 25 procent i perioden januari till oktober, detta i jämförelse med förra året. Statistiken är framtagen av branschorganisationen Mobility Sweden, som baserar resultatet på minskat antal nya registrerade personbilar till privatpersoner. Däremot är resultatet från registreringssiffrorna inte helt säkert.
– Registreringen kan påverkas av till exempel långa leveranstider och därför ske upp till ett år efter att du faktiskt har köpt bilen, säger Mobility Swedens VD Mattias Bergman.
Enligt Mobility Swedens interna orderstatistik visar en ännu större minskning av bilköp efter sommaren. Däremot har antalet köp av premiumbilar har inte påverkats.
– Premiumbilar, det vill säga bilar som köps av de som har det väldigt gott ställt, är oförändrade. Men vad gäller resterande kunder så har många valt att köpa en bil med förbränningsmotor i stället för en elbil, och över hälften av kunderna köper ingenting alls utan behåller sin gamla bil, säger Mattias Bergman.
Försäljningen av ekologisk mat har också minskat. Under både första och andra kvartalet i år minskade försäljningsvärdet av ekologisk mat 5,9 respektive 1,8 procent jämfört med förra året.
– Försäljningsvärdet är en kombination av pris och volym, och det vi ser är att priserna har ökat men volymerna har minskat. Så det ser inte ut att vara jättedrastiska förändringar, men i volym så är det ganska stor skillnad, säger Ida Lind, marknads- och hållbarhetsexpert på Ekologiska lantbrukarna.