”Så fick jag 10 procent mer el från mina solceller” – så löd rubriken på en artikel i Realtid nyligen. Texten har inspirerat så många kunder att kontakta företaget GoodWe, att det nu kommer indikationer på överbelastning av företagets kundtjänst.
Rusning till GoodWes kundtjänst efter Realtids artikel om solcellsknep
Mest läst i kategorin
Artikeln om hur Realtids reporter Anders Frick på ett enkelt sätt höjde effektiviteten på sina solceller lockade många tiotusentals läsare varje dag när den publicerades.
Själva lösningen var väldigt enkel: Det handlade om att uppgradera mjukvaran i växelriktaren från GoodWe, något som dock krävde handpåläggning från GoodWe:s sida.
– Efter publiceringen har jag fått mängder med meddelanden via e-post, chattar och även inlägg i sociala medier med folk som gläds åt att ha fått mer el från sina solceller, säger Anders Frick.
Han säger att det även fanns en person som sa att uppgraderingen inte verkade göra någon skillnad för produktionen av solel, men poängterar att det i tider av stora pollenmängder, högre utetemperaturer och visst molndis på himlen kan vara svårt att avgöra om och hur det faktiskt blir någon ökning av elproduktionen eller inte.
En annan person hörde av sig på Twitter, där denne skrev: ”Ringde och pratade igen. Tydligen har din artikel satt igång något för de sa att de inte hinner med att ta hand om alla förfrågningar från Sverige…”
– Det får mig att fundera på om även kundtjänsten på Svea Solar har fått ett ökat inflöde av förfrågningar, efter Realtids artikel i måndags där vi avslöjade att bolaget, som är Sverige största installatör av solceller, riskerar att få förbud mot att installera just solceller. Alla artiklar som vi på Realtid publicerar om energi i allmänhet, och solpaneler i synnerhet, är uppenbarligen väldigt populära att läsa, säger Anders Frick.