Realtid

Rederi-vd om registerförslaget: ”Viktigt för Sveriges säkerhet”

Lars Höglund, vd för Furetank. Foto: Anders Frick
"Detta har ju en betydelse för svensk industri och för svensk försörjningssäkerhet. Vi lever ju nu i en tid där vi har krig i Europa, det kommer bli mer och mer prat om att vi inte har fartyg tillräckligt i landet. Ett bareboatregister är ju ett sätt att få in fartygen. Flaggen styr mycket vad vårt försvar kan göra för fartyget, det är jätteviktigt, säger Lars Höglund, vd för Furetank. Foto: Anders Frick
Anders Frick
Uppdaterad: 30 aug. 2023Publicerad: 30 aug. 2023

Ett bareboatregister ökar betydelsen för svensk industri och hjälper till att säkerställa försörjningssäkerheten i tider av krig och kris. Det säger Lars Höglund, vd för rederiet Furetank, till Realtid med anledning av regeringens förslag om att införa ett sådant register.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

 

På tisdagen kunde Realtid berätta att regeringen planerar att införa ett bareboatregister – något som rederibranschen länge har efterfrågat. Lars Höglund, vd för rederiet Furetank på Donsö i Göteborgs skärgård ser ett sådant register som helt nödvändigt om Sverige ska kunna konkurrera mot andra länder.

– För oss och andra rederier ger det en möjlighet att kunna flagga in fartyg hem till Sverige utan att behöva ta kostnader för stämpelskatt eller byta finansiellt upplägg, säger Lars Höglund till Realtid.

Dessutom menar han att ett sådant register ökar betydelsen för svensk industri och hjälper till att säkerställa svensk försörjningssäkerhet i tider av krig och kris.

– Ja, detta har ju en betydelse för svensk industri och för svensk försörjningssäkerhet. Vi lever ju nu i en tid där vi har krig i Europa, det kommer bli mer och mer prat om att vi inte har fartyg tillräckligt i landet. Ett bareboatregister är ju ett sätt att få in fartygen. Flaggen styr mycket vad vårt försvar kan göra för fartyget, det är jätteviktigt, säger Lars Höglund.

Furetank har idag fartyg på två olika sätt; Dels som ägare, dels i ett kommersiellt system. Bolaget har ytterligare åtta fartyg i beställning, främst hos tillverkare i Kina. Ett av Furetanks normalstora fartyg kostar omkring 40 miljoner dollar.

Kommer ni ha nytta av bareboat-registret om och när det införs?
– Jag kan inte säga om vi kommer att utnyttja det, men det ger oss en möjlighet att placera fartygsägandet och finansieringen i det bästa EU-landet. Vi har fartyg registrerade i EU för att ha tillgång till den europeiska marknaden, säger Lars Höglund.

ANNONS

Danmark är ett av de länder som svenska rederier framhåller som föredöme, bland annat för att landet inte har någon stämpelskatt – men redan har ett bareboatregister.

– Där finns en vision om det ”blå Danmark”. Politiker, företag, fackföreningar gick samman för att få sjöfarten att vara en industri, säger han.

Hur snabbt tror du att Sverige skulle kunna införa ett bareboatregister?
– Ja, jag vågar inte säga det. För tre år sedan så stod vi precis i samma situation som nu. Då hade jag dåvarande infrastrukturminister på besök, och han pratade om allt vad han tänkte göra för svensk sjöfart. Men: Det bidde inte mer än ord, säger Lars Höglund.

Se hela intervjun med Lars Höglund i Realtid-TV>>

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS