Realtid

På onsdag skrotas bonusen för den som köper elbil: "En stor nackdel"

Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility Sweden, ogillar regeringens beslut att ta bort klimatbonusen
Anders Frick
Anders Frick
Uppdaterad: 07 nov. 2022Publicerad: 07 nov. 2022

Klimatbonusen utgör den ena delen av bonus–malus-systemet som infördes den 1 juli 2018, och många hade räknat med att den skulle fortsätta också efter årsskiftet – men då minska från nuvarande maxbelopp på 70 000 kronor till 50 000 kronor. Ett pressmeddelande från regeringen ställer dock allt på ända och bonusen försvinner helt, med start redan på onsdag den 8 november.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som motiveringen till skrotandet av bonusen uppger regeringen att klimatbonusbilar idag utgör omkring hälften av nybilsförsäljningen av personbilar och finns i de flesta prisklasser:

”Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar även vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat”, skriver Miljödepartementet i sitt pressmeddelande.

Bilåterförsäljaren Hedin Bil, med fastighetskungen Erik Selin som delägare, skickade på måndagskvällen ut ett mail till sina kunder med uppmaningen att skynda på:

”Har du pågående dialog med oss om ett elektrifierat bilköp, eller funderar på att köpa en ny bil i närtid – ta kontakt med din säljare snarast. Dessa nya riktlinjer kommer även påverka prisbilden för privatleasing på samtliga bilmärken för affärer efter 8 november”, skriver Hedin Bil i mailet, och tillägger att bolaget löpande utvärderar löpande vilka andra effekter som klimatbonusens avskaffande kan ha.

I branschen gick ett rykte om att klimatbonusen skulle fasas ut, men ryktet lät så osannolikt att många inte trodde på det.

– Det läckte ut att det fanns ett budgetproblem, men det lät inte så trovärdigt och vi gjorde bedömningen att det helt enkelt inte var sant. Regeringspartierna gick ju till val med löftet att fasa ut malusdelen i bonus-malus, men ha kvar bonusdelen. Nu blev det tvärtom, och det enda partiet som ville ta bort bonusen var Sverigedemokraterna så tydligen vann SD i just den här förhandlingen, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen Mobility Sweden, till Realtid.

Hon säger också att klimatbonusens försvinnande kommer att slå kraftigt mot fordonsindustrin.

– Detta är en stor nackdel för Sveriges företagare som ofta kör lätta lastbilar, och där har elektrifieringen inte gått alls lika långt ännu. Där finns nu inga incitament för företagen att bli mer klimatsmarta, vilket är ett dråpslag mot dem, säger Emmi Antonsson.

ANNONS

Enligt henne så stämmer inte regeringens påstående om att kostnaderna för elbilar inte är så låga som regeringen vill göra gällande.

– Nej, tvärtom så har ju kriget i Ukraina, leveransproblem, valutaeffekter, elprishöjningar och råvarupriser som har stigit med 30 procent snarare gjort att elbilarna har gått upp i pris, säger hon.

Så vad händer då långsiktigt?
– Efter i morgon kommer vi att se en snabb nedgång av beställningar av klimatsmartare bilar, till förmån för fossilbilar. Visserligen kommer leveranstiderna att bli kortare men vi kommer inte att nå våra långsiktiga klimatmål för transportsektorn, säger Emmi Antonsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS