Stora internationella livsmedelsföretag säljer mindre hälsosamma produkter i låginkomstländer än i rikare länder. Det visar en färsk rapport från Access to Nutrition Initiative (ATNI).
Ojämlik matförsäljning i världen: "Vi erkänner"
Mest läst i kategorin
Enligt Reuters ingår produkter från företag som Nestlé, Pepsico och Unilever i undersökningen, som är den första där produktutbudet specifikt delas upp efter landets inkomstnivå. I rapporten rankas produkterna på en skala där 5 stjärnor är högst.
Läs mer: Livsmedelsbranschens rörelsemarginal halverad under halvåret. Realtid
I låginkomstländer fick företagens produkter ett genomsnittligt betyg på 1,8 stjärnor, medan de i höginkomstländerna nådde 2,3 stjärnor.
”Det är en tydlig bild av att företagen säljer mindre hälsosamma produkter i världens fattigaste länder, där de också blir alltmer aktiva”, säger Mark Wijne, forskningschef på ATNI. Han menar att detta borde vara en varning för regeringar i dessa länder att öka sin kontroll.
Missa inte: Maten som gör att vi åldras snabbare. Dagens PS
Ohälsosamma matvanor
Hälsoproblem kopplade till ohälsosamma livsmedel blir allt vanligare.
Enligt Världshälsoorganisationen lider över en miljard människor av fetma och Världsbanken uppskattar att 70 procent av överviktiga eller feta människor bor i låg- och medelinkomstländer.
I rapporten betonas att dessa länder påverkas starkt av globaliseringen av ohälsosamma matvanor.
Erkänner
En talesperson för Nestlé säger att företaget arbetar för att erbjuda mer näringsrika livsmedel och att de till och med berikar vissa produkter för att minska näringsbrister i utvecklingsländer.
Danone, som fick bäst resultat, medger dock att mer arbete behövs.
”Vi erkänner att det alltid finns mer att göra, både på affärs- och industrinivå”, säger Isabelle Esser, chef för forskning och kvalitet på Danone, enligt Reuters.
Läs även: Mataffären med högsta och lägsta pris på mat i oktober. News55