Efter att regeringen valt att inte ingripa för att rädda Northvolt, för den tyska regeringen dialog med battertillverkarens parter för att hitta en lösning.
Northvolts ägare fullt upptagen med egna krisen
En talesperson för det tyska departementet uppger till Dagens Industri att regeringen för dialog med alla berörda parter för att lösa Northvolt-krisen.
Om ytterligare ekonomiskt stöd är aktuellt återstår att se. Northvolt anses dock av den tyska regeringen vara en nyckelspelare för att säkra Europas batteriproduktion.
Läs mer: Expert: Osäkert om Northvolt går att rädda. Realtid
Nej från regeringen
Den svenska regeringen arbetar för att säkerställa verksamheten i Skellefteå, men både regeringen och Socialdemokraterna avvisar tanken på stödpaket. Miljöpartiet däremot, förespråkar statligt stöd.
”Just nu ligger bollen helt hos Northvolts ägare”, säger statsminister Ulf Kristersson (M) enligt Dagens Nyheter.
Fredrik Olovsson (S), näringspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, håller med och tillägger att Volkswagen-koncernen och Goldman Sachs, som är Northvolts stora ägare, måste ta ansvar för företaget och dess anställda.
”Vi säger nej till ytterligare statliga medel. Däremot kan ju regeringen och näringsministern ta initiativ till att olika parter kan diskutera lösningar och se till att beslut fattas”, säger han.
Riksrevisionen: Sågar grönt stöd
I en ny rapport kritiserar Riksrevisionen regeringens hantering av gröna investeringar. Man varnar för att miljardsatsningar på industrins utsläppsminskningar riskerar att bli ineffektiva utan ordentlig konsekvensanalys.
Framför allt påpekas bristen på el och osäkerheten i tillståndsprocesserna, särskilt inom projekt som gäller grönt stål.
”Det krävs att politiken är med”, säger projektledaren Linda Sahlén Östman till Affärsvärlden.
Missa inte: ”Northvolt konsumerar kapital på ett ohållbart sätt”. Realtid
Hög konkurrens från Kina
Volkswagen står inför en tuff situation, mycket på grund av Kinas subventionerade batteri- och elbilsproduktion som kraftigt pressar priserna.
För att hantera den ökade konkurrensen tvingas Volkswagen att genomföra omfattande besparingar, vilket har lett till diskussioner om uppsägningar i stor skala.
Kinas prispress har tvingat flera europeiska batterifabriker att antingen stänga eller flytta investeringar till USA, där kostnaderna är lägre.
Northvolt har exempelvis varit tvungna att stänga sin katodproduktion i Skellefteå och istället köpa material från Kina.
Den avgörande frågan är hur mycket Europa och Sverige bör subventionera sin bil- och batteriindustri, eftersom Kinas dominans inom batteriproduktionen hotar europeiska arbetstillfällen och produktion, Det skriver Dagens Nyheters motorreporter Jonas Fröberg.
Läs mer: Northvolt skakar i sina grundvalar: ”Dominoeffekt”. Realtid